Telttaretkellä Nuuksion Holma-Saarijärvellä

Myönnetään, olen todella vaikutteille altis. Kun Terhi bloggasi viime viikolla käyneensä lastensa kanssa telttaretkellä Nuuksiossa Holma-Saarijärvellä, ensimmäinen ajatukseni oli, että lähden heti sinne. No, pakko oli odottaa muutama päivä ja siirtää telttailu viikonloppuun, mutta nyt lauantaina otimme bussin Nuuksioon ja patikoimme pienen pienessä saaressa sijaitsevalle telttailualueelle.

Reittimme kulki Helsingistä Espoon Leppävaaraan ja siitä 28T:n mukana Siikarantaan, missä sijaitsee myös Hotelli Nuuksio. Siikarannasta patikoimme n. 3km matkan Holma-Saarijärvelle ja takaisin tullessa kävelimme osaksi samaa reittiä, mutta nyt määränpää oli Siikaniemi, josta bussi numero 28 kuljetti meidät takaisin Leppävaaraan.

Pakko sanoa, että Holma-Saarijärvi ei ole erityisen selkeästi merkitty opasteisiin, mutta kun hotellin pihasta lähtee kävelemään oranssin/ruosteen punaisin puuneliöin merkattua yhdyspolkua kohti Haukkalampea ja Korpinkierrosta ja kääntyy n. 1.8km jälkeen T-risteyksestä vasemmalle keltaisin neliöin merkatulle Korpinkierrokselle, pääsee kyllä perille ilman kylttejäkin. Takaisin tullessa jatkoimme samasta T-risteyksestä keltaiseksi merkattua Korpinkierrosta, joka johtaa suoraa Siikaniemen oranssilla merkitylle yhdyspolulle. Holma-Saarijärveltä Siikaniemen bussipysäkille on himpun verran yli 2km matka. Kärryttelijöille ja liikuntarajoitteisille reitti ei muuten sovi, polut ovat hyvin juurisia ja kiipeilyä tulee väkisinkin harrastettua.

Lapsiretkeilijän näkökulmasta Holma-Saarijärvi on ihana paikka. Se ei sijaitse liian pitkän kävelymatkan päässä ja siellä on "kaikki mukavuudet" eli ulkovessa, hyvä ruuantekopaikka sekä kirkasvetinen järvi, johon on mukava pulahtaa lämpimänä (ja näköjään myös viileämpänäkin) päivänä. Kaivoa ei valitettavasti ollut, mikä on tietenkin miinus näin kaksin kanssa retkeillessä, jouduin nimittäin kantamaan teltan, makuupussin sekä alustojen ja kaiken muun sälän lisäksi myös juomavedet mukanani. Asia ei olisi muuten ongelmallinen, mutta rinkkani on ns. matkarinkka eli siinä ei ole kunnon kiinnityksiä teltan yms. isojen tavaroiden kantamiseksi, mikä on kyllä hemmetin iso miinus. Pitäisi varmaankin myydä koko rinkka ja hankkia enemmän vaelluskäyttöön tarkoitettu kantoväline, sillä ensi viikolla vasta viisi vuotta täyttävä lapsi ei tule vielä hetkeen kantamaan painavia tavaroita, vaikka halua olisikin. Onneksi sentään oma makuupussi meni omassa repussa, eli se ei heilunut mulla mukana!

Multa kysyttiin ennen lähtöä, että mitä te oikein meinaatte tehdä siellä metsässä, kun en pakannut mukaan edes kirjaa tai kuulokkeita. No, me ei vietetä ihan niin paljon aikaa luonnossa, etteikö tekemistä keksisi ja aika menikin lentäen ihan vain alueeseen tutustuessa, nuotiolla istuessa, uidessa ja muiden retkeilijöiden kanssa jutellessa. Tutustuttiin nuotiolla tosi kivaan pariskuntaan, joka oli ollut telttapaikassa jo edellisenkin yön ja he opettivat Kaamokselle muun muassa oikean retkimuonan valmistamista. Meillä oli mukana vain perus grillijuttuja ja kylmäkallet, eli ihan turistina siellä sitten paistettiin juustopihvejä ja suklaa-banaaneja :D

Yö meni tosi hyvin ja olin tyytyväinen, että ostin viime viikolla Kaamokselle uuden pikkuisen entistä paremman makuupussin, joka oli sekä sopivan kokoinen että hyvin kiristettävissä nukkumaan mennessä. Tosin makuupussimato oli aamuyöstä päässyt kerran kääriytymään yläosasta pois pussistaan, mutta (onneksi!) jatkoi uniaan vielä useamman tunnin käärittyäni matopaketin vielä yöunille. Edellisenä päivänä tutustumamme pariskunta kertoi, että olivat aamulla nuotiolla puhuneet, että onkohan Kaamos jo herännyt niin samassa teltastamme alkoi kuulumaan pulputusta, eli hereillä oltiin jo varhain.

Ainoa rasittava asia retkeilyssä on, että aina tuntuu tulevan lisää asioita hankintalistalle. Päiväretkille ei tarvita yleensä mitään kovin kummoista, mutta tuo painavien tavaroiden roudaaminen vaatisi kyllä paremman kantovälineen ja telttakin pitäisi ehkä päivittää pikkuhiljaa hieman käytännöllisempään versioon. Pääasia kuitenkin on, että metsään pääse jo nyt melko helposti :)

Loppuun vielä Nuuksion kansallispuiston mediapankista napattu kartta, jos nuo polut ja etäisyydet alkoi kiinnostamaan! Jos ei eräily muuten kiinnosta, niin Suomen luontokeskus Haltiassa kannattaa ainakin poiketa ihan mihin aikaan vuodesta tahansa!

13 kommenttia

1. Oi että, ihanaa! Odotinkin jo innolla että kai jo tänään tulee postaus! Tuo saari on kyllä tosi kiva paikka! Mun rinkasta saa onneksi aika paljon tavaraa ulkopuolellekin mutta kyllä sitä huomasi että tälleen kun kantaa kolmen ihmisen tavarat niin olisi toki voinut esimerkiksi panostaa ja ostaa mahdollisimman pieneen tilaan menevän makuupussin jäbälle. Tuo kaivon puute on kyllä harmillinen. Vaikka järvivedestä saakin mikrobiologisesti puhdasta keittämällä (mutta kemialliset epäpuhtaudet toki jää), ei se kuitenkaan hyvän makuista ole.

Meidänkin retkellä joku pariskunta otti Joonan kaveriksi notskipaikalla :)

Ja hauskaa kun inspiroidutaan toistemme jutuista :D :D

Vastaukset
    1. Mä inhoan tätä, et koko ajan sais hankkia uutta ja mietin et saiskohan mun rinkkaan jotain extraremmejä, mut en keksi mitään järkevää ratkaisua tähän.yksin pärjäisin tolla mut kahden juomat, vaatteet, alustat, KAIKKI. Ei vaan toimi :(

Juotiin tota vettä omenakeiton muodossa kun tarjottiin notskilla - still alive.

Poista
    2. Jos ja kun mietit uuden rinkan ostamista, en voi kuin vain suositella!

2. Hienoja maisemia, kaunista luontoa.
    Kuvassa oli aika monta telttaa pienellä alueella.
    Rauhallista kai silti oli, sillä rymyjengit ei yleensä viitsi raahautua noin "pitkän" patikkamatkan taakse.

Espoon keskuksesta muuten menee bussi Kattilaan ja Nuuksion päähän, mutta kai se onkin jo tiedossanne.

Vastaukset
    1. Saaressa oli n. 10 telttaa, mutta hyvin rauhallista porukkaa :)

Juu, bussi on tuttu!

Poista
    2. Onhan se lapsen kanssa varmasti turvallisemman tuntuista, kun on muita rauhallisia telttailijoita ympärillä.

3. Juu, olisi aika ikävää jos seuralaiset rettelöisi tms. Yksin tai rauhallisessa seurassa paras :)

4. Juu, olisi aika ikävää jos seuralaiset rettelöisi tms. Yksin tai rauhallisessa seurassa paras :)

Poista
  3. Ihan huippu retki teillä ja miten innoissaan pieni mies näyttää olevan :) Meilläkin on juniorille oma Haglöfsin makuupussi odottomassa korkkaamista, jota olin suunnitellut tapahtuvaksi täällä pohjoisessa. Lämpöä oli viime yönä 2 astetta, joten ehkä odotellaan vähän parempia kelejä 1,5 vuotiaan kanssa :D

Vastaukset
    1. Toi pussi oli kyllä hyvä, optimilämpö +6 ja meni kyl nappiin. Avasin pussia jalkopäästä yöllä ja jalat oöi lämpimät, muumiomalli hyvä et jaloilla vähemmän tilaa niin pysyy lämpimänä. Mut kesämakkarihan tämä, ite posotin haglöfsin 3 vuodenajan pussissa ja mukavan lämmin oli vaikka pussi ei ollut kokonaan ees kii.

Poista
  4. Ihan mahtavan näköinen reissu teillä!
    Musta ei ehkä ihan telttailijaksi ole, mutta mökillä oltiin loppuviikko ja oli kyllä niin kiva reissu taas! :) Nautittiin kaikki niin kovasti metsässä kävelystä ja lintutornilla käytiin pariinkin kertaan.
    Ehkä siihen mökin pihalle vois joskus teltan pystyttää. =D

Vastaukset
    1. Eikö sun veljellä oo vielä joku eräilyfirmakin? Lainaat hyvän pussin ja eiku metsään!