mainos: Break Sokos Hotel Bomba Kotimaan matkailu on ollut meidän perheen juttu pitkään, mutta nyt sen suosio on räjähtänyt - sattuneista s...

 mainos: Break Sokos Hotel Bomba


Kotimaan matkailu on ollut meidän perheen juttu pitkään, mutta nyt sen suosio on räjähtänyt - sattuneista syistä. Ja hyvä niin, sillä Suomesta löytyy upeita matkailukohteita moneen makuun, eikä rantalomistakaan tarvitse luopua, vaikka kohteena olisikin niinkin eksoottinen paikka kuin Suomi. Ja ei, en puhu eksoottisuudesta mitenkään kieli poskessa, sillä maantieteellisesti laajaan maahamme mahtuu todella erilasia ja omalaatuisia kohteita ja elämyksiä, joista nyt esittelyssä on Pohjois-Karjalassa sijaitseva Bomba.

Niin mikä Bomba, kysytte ehkä? Niin minäkin kysyin, sillä Bomba kuulostaa aivan joltain muulta kuin Suomessa sijaitsevalta lomailu/kulttuurikeskittymältä. Mutta sitä se vain on! Nurmeksessa sijaitseva Bomba on ainutlaatuinen lomakohde kolmen kansallispuiston, Hiidenpuiston, Tiilikkajärven ja Kolin läheisyydessä, mutta tarjoaa paljon muutakin kuin eräelämyksiä. 

Vietimme l0-vuotiaan lapseni kanssa kaksin kolmen vuorokauden aktiivisen perheloman Bomballa, josta tässä esittelen viisi kiinnostavinta tärppiä Bombaan tuleville!

Break Sokos Hotel Bomba

Bomballa on paljon valinnanvaraa majoittumisen suhteen. Meidät Pohjois-Karjalan seikkailuun kutsunut Break Sokos Hotel Bomba tarjoaa niin saunallisia lomahuoneistoja kuin valoisia hotellihuoneitakin. Meillä käytössämme oli standard parvihuone, jossa on pedit neljälle majoittujalle kahdessa kerroksessa. Alakerrassa olevat sängyt ovat normaalilevyisiä ja yläkerran sängyt mitoitettu lapsille/koululaisille, sillä ne ovat hieman kapeampia (60cm). 

Huoneessa oli mukavasti tilaa ja tottakai oma wc ja suihku. Ammetta ei huoneesta löytynyt, sillä hotellin alakerrassa sijaitsee upea Bomba Spa, jonne me kävelimme suoraa kylpytakeissa jokaisena lomapäivänämme. Hotellissa on myös oma ravintola, Trattoria Pielinen, joka on ehdottomasti kokeilun arvoinen. Annokset ovat paikalliseen tapaan vieraanvaraisia eli maukkaita ja isoja. 

Iloisena yllätyksenä hotellimme tarjosi myös ilmaisia lainapyöriä, joilla oli kiva huristella vähän kauemmaksikin: Kävimme pyöräilemässä Nurmeksen kauppalassa sekä Porokylässä Lempi-ravintolassa lounaalla sekä nurmeslaisen Sastan outletissa hankkimassa matkamuistoksi pari t-paitaa. 

Bomba Spa

Bomban elämyskylpylä, Spa Bomba sijaitsee Break Sokos Hotelin yhteydessä, ihan Pielisen rannalla. Kylpylä on todella kivan näköinen ja mukava ajanviettopaikka niin lapsille kuin aikuisillekin. Pienille lapsille löytyy oma allas ja sisätilojen lisäksi osa porealtaista sijaitsee ulkona, mistä on upea näköala järvelle. Tykkäsimme todella paljon kylpylästä ja kävimme siellä ihan joka päivä, viimeiset kylvyt otimme vain tunti ennen kotiinlähtöä. 

Kivaa kylpylässä näin kesäaikaan on se, että sieltä pystyi käväisemään myös Pielisessä uimassa ja palata takaisin poreisiin ja saunomaan. 

Vedessä lillumisen lisäksi Bomba Spasta löytyy ihania erilaisia saunoja sekä elämyssuihkuja, joista Kaamos suosittelee erityisesti Bomba Wildlife-suihkua vanhemmille (varoitus, sieltä sataa yhtäkkiä jääkylmää vettä niskaan eikä kiljumiselta voi välttyä :D).

Pielinen

Bomba sijaitsee ihan Pielinen järven vieressä ja järvi tarjoaa monenlaisia mahdollisuuksia vedessä harrastamiseen. Kaamos on jo pitkään kalastanut isän kanssa pienellä lähijärvellä Somerolla, joten päätin yllättää hänen veneellä tehtävällä kalastusreissulla vähän isommassa lammikossa. Tilasin siis Villi Pohjolan kautta parin tunnin kalastusretken, joka lähti ihan hotellin vierestä laiturilta. 

Saimme mukaamme kalastusopas Toni Helanderin Pielisen retkeltä, joka toimii kalastusmatkojen ohjelman tuottajana. Saimme retken aikana kuulla paljon paikallisesta luonnosta ja kalastuksesta sekä opetella jigikalastusta Tonin lainavälineillä. Retki oli meille molemmille tosi kiva kokemus eikä vähiten siksi, että saalistakin saatiin. Kalan saannin optimoimiseksi Tonilla oli veneessä mukana paikannin, jolla näimme kalojen liikkeet veneen lähistöllä ja osasimme heittää jigiä juuri sinne minne pitikin. Päätimme heti retken jälkeen, että Tonin veneelle on päästävä uudelleen kalaan. Otetaan vain seuraavaksi yöpymispaikaksi Bomban huoneisto, jossa kalan kokkaaminen on helpompaa, eikä retken järjestäjän tarvitse paistella kalojamme itselleen :D

Bomban talo

Itse en tiennyt Bombasta käytännössä muuta kuin sijainnin ennen matkaamme ja mietin paljon erityisesti alueen vieraalta kuulostavaa nimeä. Alueen tarina selvisikin paikan päällä ja koko Bomban alueen nimi juontaa juurensa luovutetun Karjalan puolella Suojärvellä sijainneeseen Jegor Bombinin rakennuttamaan taloon eli Bombinin perheen taloon. Nurmeksen puolella sijaitseva Bomban talo on alkuperäistä Bombinin taloa hieman suurempi, mutta yksityiskohdiltaan lähes samanlainen kuin esikuvansakin. Bomban talo on rakennettu 1977-1978 ja sen ympärille on muodostunut karjalaista rakennus/käsityökulttuuria ja tapakulttuuria esittelevä kylä, jossa on näyttelyitä, käsityömyymälöitä, matkailuneuvonta sekä ravintola, jonka kesäpöytä kannattaa vierailulla testata. Ainakin meidän vierailun aikaan se oli tosi hyvä ja kyllä, siellä oli myös paikallisia karjalanpiirakoita tarjolla!

Luonto

Retkeilijälle Bomban sijainti kolmen kansallispuiston kupeessa on mitä parhain, etenkin jos satut olemaan omalla autolla liikenteessä. Mutta vaikka olisit julkisilla kulkeva seikkailija, löytyy Bomban lähiluonnossa paljon katseltavaa ja koettavaa ja lähin laavukin sijaitsee lähes hotellin takapihalla. 

Koska matkakumppanini on viimein ylittänyt maagisen 150cm pituuden ja voi nyt ajaa aikuisten sähköpyörää, vuorasimme sellaiset Bomban karjalaiskylän Safaritalosta ihan testimielessä itsellemme. Ja olipa muuten mukavaa ja vapauttavaa, kun mäet pääsi ylös kevyesti ja matka taittui paljon tavanomaista nopeammin! Vinkiksi helppoa pyöräreittiä etsivälle suosittelen pyöräretkeä rantoja pitkin Nurmeksen kauppalaan ja vaikka Porokylään, jonne on n. 3km/ suunta). ( vähän sahan jälkeen vasemmalla puolella tietä on junarata, jonka yli skeittipuiston läpi pääsee kauniille hiekkaiselle ratatielle)

Tekemistä Bomballa riittää varmasti pidemmäksikin aikaa, meillä kolme vuorokautta hujahti todella nopeasti. 

KOE BOMBA SYYSLOMALLA! Varaa syyslomallesi (1.9.-31.10.) vähintään kolmen yön majoitus. Saat 1-2 hengen metsäpuolen standardhuoneet hintaan 90€, lisävuoteet 15eur/vrk/lapsi ja 20€/vrk/aikuinen. Edun saat koodilla BSYKSYETU, varaa huoneesi Break Sokos Hotel Bombaan https://www.sokoshotels.fi/



2 kommenttia

 mainos: Koli / Visit Karelia Talvi on ollut koko Suomessa ihanan luminen, mutta tällä hetkellä tätä juttua työhuoneeni ikkunasta näkyy vai...

 mainos: Koli / Visit Karelia



Talvi on ollut koko Suomessa ihanan luminen, mutta tällä hetkellä tätä juttua työhuoneeni ikkunasta näkyy vain sulavaa lunta ja jäistä asfalttia. Muutaman viikon takaisia Kolin reissun kuvia katsellessa tulee vähän kaihoisa olo: Jossain päin Suomea lunta vielä riittää ja tykkylumipuut seisovat edelleen lumimäärästä tönkköinä ja talviseikkailuun kutsuvina. Jos hyvin käy, voisimme vielä tämän kevään aikana ehtiä uudelleen Pohjois-Karjalaan nauttimaan talviliikunnasta. Pääsiäisen jälkeinen aika siintää etäisesti haaveena, vielä silloinkin ehtisi viimeisille kevätladuille!

Olen käynyt Kolilla aiemmin vain kesällä, jolloin vietimme kaverini kanssa aikaa oikeastaan vain kansallispuiston alueella ja yövyimme teltassa. Tämän talven Kolin reissu yhdessä 9-vuotiaani kanssa oli hyvin erilainen: Henkilöauton sijaan matkustimme Helsingistä Joensuuhun  puolityhjällä junalla ja jatkoimme Joensuusta matkaa Kolin kylään päivittäin tilattavissa olevalla "kimppataksilla", tosin kimppataksin ainoina matkustajina. Majoituimme Kolilla tällä kertaa teltan sijaan kotoisassa muutaman majoitushuoneen Majatalossa nimeltä Kolin Keidas, missä saimme sekä saunoa upeassa vanhassa puusaunassa että syödä hyvin lähiruoka/luomupainotteisesti. 

Matkustimme aikana, jolloin matkustusrajoituksia ei pandemiatilanteesta huolimatta ollut. Silti hiljaisuuden ja pysähtyneisyyden aisti koko matkan ajan. Junassa oli poikkeuksellisen vähän matkustajia, Kolin kylän ja Joensuun väliä ajavaa Kolin taksipalvelun kimppakyytiä käytti vain meidän kahden kööri, majatalossa oli vain muutama huone varattuna, nekin useamman yön matkailijoille ja etätyöläisille. Kaikki palvelut mitä tarvitsimme olivat käytössä, mutta missään ei ollut upeista ilmoista huolimatta ruuhkaa. 

Ainoa ruuhka, mitä matkan aikana kohtasimme oli tekemisruuhka, mikä johtui matkamme luonteesta. Somesisällön tekijänä minulla oli 2.5 päivää aikaa ottaa selvää mitä Kolilla kannattaa lapsen kanssa tehdä ja miten se onnistuu koronaturvallisesti. Parhaimman käsityksen reissustamme saat tutustumalla @elsa.heiko Instagram-tilini Koli-kohokohtaan, jossa näyttökertoja onkin tullut jo yli 350 000 kappaletta! Talvinen Koli kiinnostaa, eikä syyttä!

Tässä postauksessa jaan muutamia käytännön vinkkejä Kolilla matkaaville lapsiperheille, mutta laajemman käsityksen Kolilla seikkailusta saatte ehdottomasi Instakohokohdan kautta, kannattaa siis tsekata se myös!

Lapsen eka laskettelukerta IKINÄ, Testissä Kolin hiihtokeskus

Meidän perhe on asunut koko lapsen elämän ajan Etelä-Suomessa, jossa lunta ei ole näkynyt viime vuosina nimeksikään, joten talvilajien kokeilu on jäänyt luistelun tasolle. Kaamos alkoi kuitenkin nyt lumien tullessa puhumaan, että häntä kiinnostaisi laskettelu ja nyt Kolin reissun aikana varasimme yhden kokonaisen päivän laskettelun opettelemiseen Kolin hiihtokeskuksessa. Ja koska tunnen lapseni luonteen, koin parhaimmaksi etten itse edes yritä opettaa hänelle alkeita, vaan laskettelu aloitettiin Kolin hiihtokeskuksen hiihtokoulusta 100 minuutin yksityistunnilla.

Meillä kävi hurjan hyvä tuuri ja saimme hiihdonopettajaksi jo 90-luvulta laskettelua opettaneen Reetan, joka sopi mukavuudenhaluiselle ja vähän arallekin lapselle tosi hyvin opettajaksi. Reetta ja Kaamos aloittivat hyvin rauhallisesti lyhyen ja loivan mattohissillisen rinteen valloittamisen ja itse sain laskea sen ajan Kolin muita rinteitä itsekseni. 100 minuuttia oli todella hyvä aika opetukseen ja sen jälkeen perustaidot olivatkin niin hyvin hallussa, että mieli alkoi tekemään vähän isompaan rinteeseen. Kävimme välillä syömässä ja kaakaolla ja jatkoimme vielä hetken opettelurinteessä. Tämän jälkeen halu isompaan rinteeseen oli niin suuri, että päätin jatkaa hiihtokoulua vielä 45 minuuttia, jona aikana Reetta opetti Kaamokselle myös ankkurihissin käytön ja vähän jyrkemmässä rinteessä laskua. 

Kolin isommat rinteet ovat osittain melko jyrkät ja voin kokemuksesta sanoa, että minkä Kolilla oppii, sen muualla taitaa. Tämä on tullut selväksi, sillä Kolilla laskettelun jälkeen olemme käyneet jo kaksi muuta kertaa laskettelemassa lähempänä kotia. Nyt laskettelu sujuu jo tosi kivasti ja lapsi on alkanut puhumaan, että olisi kiva päästä laskemaan myös Kolille uudelleen. Yritetään, ihan viimeistään ensi talvena! Reissumuistojen lisäksi saimme siis myös uuden yhteisen harrastuksen Kolilta!

Tuhat kiitosta siis Kolin hiihtokeskuksen suuntaan! 

Koli, helposti saavutettava klassikkokohde

Kun puhutaan Kolista, puhutaan sekä Kolin kylästä, Kolin kansallispuistosta että vaarasta nimeltä Koli, jossa on kolme huippua: Ukko Koli, Akka Koli ja Paha-Koli. Useimmiten Kolista näkyvät upeat somekuvat on otettu Ukko Kolin huipulta ja kuvista näkyy komeat maisemat aina alas Pielisen järveen saakka. Kuvista voi tulla fiilis, että Ukko-Kolin huippu on vaikeasti saavutettavissa oleva paikka, mutta todellisuudessa sinne pääsee hyvin pienillä ponnisteluilla. Talvisin reitti ei kuitenkaan ole esteetön. 

Ukko-Kolin huipun läheisyydessä on parkkipaikkoja, joihin voi ajaa autolla. Parkkipaikalta lähtee reilun kokoinen näköalahissi, jolla pääsee ihan Kolin luontokeskuksen ja Break Sokos Hotelin eteen. Täsmälleen samaan paikkaan pääsee myös hiihtokeskuksen tuolihissillä, jonne myydään myös yksittäisiä nousuja retkeilijöille. Sokos Hotelin ja luontokeskuksen kulmilta matkaa parhaimmille Ukko-Kolin näköalapaikoille on n. 400 metriä kevyesti nousevaa polkua pitkin. Matkan taittaa kävellen helposti, mutta etenkin vanhemmille matkailijoille suosittelen vuokraamaan luontokeskuksen Retkituvasta liukuesteet kenkiin. 

Jos aikaa on enemmän kuin tunti, kannattaa Kolin huiput kiertää kaikki ja silloin lumikengät ovat varmasti paikallaan. Alhaalla Kolin kylässä niitä vuokraa Koli Active (lumikenkäile hiihtokeskukselle ja nouse hissillä ylös jatkaaksesi reissua) ja ylempänä Kolin Retkitupa luontokeskuksen yhteydessä. 


Syö Kolilla

Jaksamisen kannalta ruokailut ovat olennainen osa mitä tahansa matkaa. Meillä ne sujuivat hyvin niin, että hankin hyvin säilyvää evästä kuten karjalanpiirakoita ja smoothieta evääksi Kolin kylän Salesta ja suunnittelin lämpimät ruokailut etukäteen aktiviteettien sijainnin mukaan. Tutuksi tulivat Kolin Ryynäsen pizzat (heiltä onnistuu hyvin take away ja myös majoitukseen ruuan kuljetus), Break Sokos Hotel Kolin Grill it!:n safkat sekä majoituspaikastamme Kolin Keitaasta ennakkoon tilatut iltaruuat. Näiden lisäksi söimme hiihtokeskuksen rinneravintolassa laskupäivänä. 



Meidän kolme yötä Kolilla vierähtivät vähän liiankin nopeasti ja aivan liikaa jäi kokematta ja näkemättä. Mutta onneksi Kolille pääsee varmasti vielä jossain vaiheessa takaisin, ja silloin on ehdottomasti testattava myös Break Sokos Hotelin kylpylän puoli, lumikenkäily Pohjois-Karjalan maisemissa sekä Satamaravintolan herkut. Noin niinkuin aluksi. 

HUOM: Matkustathan pandemian aikana aina ajankohtaiset matkustussuositukset mielessäsi, muistaen turvavälit, maskit sekä hygienian. 

Ajankohtaiset suositukset löydät THL:n sivuilta.



1 kommenttia

 mainos: Visit Seinäjoki Huom. Syksyllä 2020 matkustaessa huomioithan THL:n matkustus- ja suojautumisohjeistukset!  Postauksen julkaisun aik...

 mainos: Visit Seinäjoki

Huom. Syksyllä 2020 matkustaessa huomioithan THL:n matkustus- ja suojautumisohjeistukset! Postauksen julkaisun aikaan Etelä-Pohjanmaa ei kuulu koronaviruksen kiihtymisalueeseen, mutta otathan ennen matkustusta selville ajankohtaisimman tilanteen THL:n sivuilta. 



Olen asunut Seinäjoella noin seitsemän vuoden ajan 2000-luvun alussa, jolloin opiskelin Seinäjoen ammattikorkeakoulussa kulttuurituottajaksi. Muutettuani kaupungista pois n. 13 vuotta sitten, en ole käynyt paikkakunnalla kuin ihan pikaisesti työmatkoilla, mutta ilokseni tämä syksy toi meille lapsen kanssa mahdollisuuden tutustua 2020-luvun Seinäjokeen syksyisenä pitkänä viikonloppuna. Pitkä viikonloppu olikin todella hyvä aika tutustua vanhaan kotikaupunkiin uudelleen, kolmen vuorokauden aikana ehti nimittäin kokea monenlaista, pääasiassa itselleni täysin uutta Seinäjoki-tekemistä!

Koko reissun löydät video/kuvamuodossa Instagramini Seinäjoki-kohokohdasta, joten tässä postauksessa listaan tiivistetysti viisi parasta vinkkiä Seinäjoella syyslomaa viettävälle! Mikäli haluat kuulla paikoista vielä lisää, kannattaa siirtyä Instagramtilini @elsa.heiko pariin postauksen lukemisen jälkeen!


VINKKI 1: MAJOITU MUKAVASTI KESKUSTASSA

Saavuimme Seinäjoelle iltajunalla n. kuuden aikaan ja majoituimme kolmen yön verran ihan Seinäjoen rautatieaseman vieressä sijaitsevassa Hotelli-ravintola Almassa. Alma eroaa positiivisesti perinteisistä hotelleista persoonallisella sisustuksellaan ja etenkin korkeassa tornihuoneessa majoittuessa oli mahtavaa katsella pimenevää kaupunkia ja nauttia rennosta lomafiiliksestä. Lomafiilistä nosti huoneesta löytyvä oma sauna, jota lämmitimme useampaan otteeseen reissun aikana.


Seinäjoen keskustassa sijaitseva Alma tarjoaa vierailleen mahdollisuuden lainata Jopo-polkupyöriä, joten kotimaisia raaka-aineita suosivan aamiaistarjoilun jälkeen pääsimme nopeasti polkemaan kaupungin muiden aktiviteettien pariin. Huippu paikka, tänne tulemme ehdottomasti uudelleen!



VINKKI 2: SEINÄJOKI ON RUOKAKAUPUNKI, OTA ILO IRTI PAIKALLISISTA ERIKOISUUKSISTA

Hyvä ruoka tekee lomasta loman! Itse starttasimme syyslomareissumme monien kehumassa Juurella-ravintolassa, jota ei turhaan kehuta kaupungin parhaaksi ravintolaksi. Juurella tarjoaa upeita ruoka-annoksia lähiseudun raaka-aineista ja sopii rennon tunnelmansa vuoksi myös lapsiperheen "hienommaksi" ravintolakokemukseksi.  Me testasimme 9-vuotiaan seuralaiseni kanssa Matka maakuntaan menun 8 ruokalajin voimin ja uskokaa tai älkää, viihdyimme ravintolassa lähes kolme tuntia kaksistaan (ilman mitään kännypelejä ja muita aktiviteetteja)! Ilta Juurella oli mahtava kokemus meille molemmille ja uskallan luvata, että moni alakouluikäinen lapsi nauttii ruuasta aivan yhtä antaumuksella kuin aikuinenkin. Kannattaa siis kokeilla, tällä hetkellä keskiviikkoisin ja torstaisin Juurella tarjoaa neljän ruokalajin illallisia hintaan 45 euroa. 


Mainitsemisen arvoisia ovat myös Seinäjoen kaksi kahvilaa, Pikku Paussi sekä Valkoinen puu. Harvasta isommastakaan kaupungista löytyy näin hyviä kahviloita, mitä Seinäjoella on kaksin kappalein. Pikku Paussissa tarjoilut tehdään itse kahvilan alakerran leipomossa, Valkoisessa puussa ne tulevat lähikunnasta Kauhajoelta. Kumpikin kahvila tarjoilee myös lounasta, joten voit tehdä kuten me: syö paikan päällä ja ota leipomoherkut ilostuttamaan hotelli-iltaasi!



VINKKI 3: SEINÄJOKI ON KULTTUURIKAUPUNKI

Kaikki tietävät Seinäjoen tapahtumat, mutta Seinäjoki tarjoaa laadukasta kulttuuria ihan ympäri vuoden. 2020 syksyn kaksi ehdottomasti kiinnostavinta kulttuurikokemusta ovat Seinäjoen Taidehallin Millaista on olla eläin? näyttely sekä Seinäjoen kaupunginteatterissa juuri ensi-iltansa saanut Evita-musikaali. 


Lapsen kanssa matkaillessa kulttuuritarjontaan tutustuminen on aina hieman jännittävää, sillä lapsethan ovat melko ankaria kulttuurikriitikoita ja armottomia mielipiteissään. Itse olin aikatauluttanut Taidehallin ja Evita-musikaalin vain parin tunnin päähän toisistaan ja ajatellut, ettei Taidehallilla vietettäisi kuin maksimissaan puoli tuntia. Kävi kuitenkin niin, että Millaista on olla eläin? näyttely kiinnosti lasta paljon enemmän, mitä olisin kuvitellut ja vietimme näyttelysalissa lähes kokonaisen tunnin eläimiin liittyviin teoksiin tutustuen. Kissafani-lapselle kiinnostavinta oli tottakai kissoille kuuloaistille sävelletty oma musiikki sekä tarkkuutta vaativa karkinpoimintakone, josta parhaimmat saavat makean yllätyksen mukaansa.


Taidehallilta saimme pyöräillä tukat hulmuten Seinäjoen kaupunginteatterille Evita-musikaaliin, joka sekin oli vaatimattomasti sanottuna LOISTAVA. Jos tänä syksynä käytte vain kerran teatterissa, suosittelen lämpimästi nimenomaan tätä esitystä mahtavan musiikin, koskettavan tarinan sekä upeiden roolitöiden vuoksi. Evita-musikaali kiinnosti myös kolmasluokkalaista kulttuurikriitikkoa kovasti ja aika lensi myös Kaamoksella Argentiinalaistunnelmissa. Tätä nuoremmille en Evitaa kuitenkaan välttämättä suosittelisi, näyttämöllä kun nähdään niin kohtalokkaat hautajaiset kuin stripparikin.



VINKKI 4: SEINÄJOELLA LUONTO ON LÄHELLÄ

Mikäli aikaa ja hyvää säätä riittää, kannattaa Seinäjoen luontoon tutustua joko Kyrkösjärven, Jouppilan vuoren (Joupiska) tai hieman kauempana keskustasta sijaitsevan Paukanevan luontopolulla. 


Itse pakkasimme sunnuntaiaamuna mukaamme pienet eväät ja ajoimme kaverimme kanssa n. viiden kilometrin päässä keskustasta sijaitsevalle Paukanevalle, josta löytyy mm. laavu, grillipaikkoja sekä lintutorni. Paukanevalle kannattaa varata retkeilyaikaa ainakin pari tuntia, mutta alueella voisi helposti viettää aikaa vaikka puoli päivää! 


Luonnossakin liikkuessa kannattaa muistaa virustilanteesta johtuen turvavälit. 



VINKKI 5: ELÄ HETKI KUIN SEINÄJOKINEN

Kun kyselin Seinäjoella asuvilta missä he itse viihtyvät kotikaupungissaan, todella moni vastasi viihtyvänsä kirjastossa. KIRJASTOSSA! Sitten kuulin, että Seinäjoki on saanut pitkään kaivatun kirjaston laajennuksen valmiiksi ja viihtyisä rakennus on otettu kaupunkilaisten keskuudessa ilolla vastaan. Paikkakuntaa tuntemattomille kannattaa tässä vaiheessa kertoa, että Seinäjoen keskustassa sijaitseva Aaltokeskus eli Alvar Aallon suunnittelema julkisten tilojen kokonaisuus on ollut paikkakunnan ylpeys valmistumisestaan lähtien. Kun uutta kirjastorakennusta kutsutaan vielä paremmaksi paikaksi, se on ehdottomasti tutustumisen arvoinen paikka. 


Toinen mainitsemisen arvoinen paikka on vuosi sitten valmistunut Ideaparkin kauppakeskus, joka on tuonut kaupunkiin paljon uusia ravintoloita ja esimerkiksi Viihdekeskus Hollywoodin, jossa voi mm. hohtokeilata, pelata minigolfia tai selvittää pakohuoneen salaisuuksia. Itse vedän sen verran kotiinpäin, että suosittelen myös Ideaparkissa sijaitsevaa Farkkutehdas-farkkukauppaa, joka myy asiakkaani Masi Companyn Suomessa suunniteltuja ja Virossa valmistettuja Lee Cooper ja Very Nice farkkuja. Farkkutehtaan tarjonta kannattaa ehdottomasti tsekata Seinäjoella käydessä, sillä valikoimasta löytyy monia erikoismalleja, joita et saa mistään muualta!



Hyvää Seinäjokilomaa!

0 kommenttia

Kaupallinen yhteistyö Karkkilan kaupunki ja Vähäveden tila Moni saattaa tietääkin Instagramini kautta, että tämä kesä on ollut meille aiva...

Kaupallinen yhteistyö Karkkilan kaupunki ja Vähäveden tila
Moni saattaa tietääkin Instagramini kautta, että tämä kesä on ollut meille aivan uudenlainen, sillä emme ole asuneet kesäkuun alun jälkeen Helsingissä, vaan noin tunnin bussimatkan päässä Karkkilassa. Meillä alkoi Helsingin kodissa putkiremontti kesäkuun puolessa välissä ja koska maalle muutto on pyörinyt välillä mielessä, ajattelin että nyt olisi mahdollisuus kokeilla vähän uutta. Karkkilahan on virallisesti kaupunki, mutta hyvin maaseutumainen paikka, jossa erityisesti luonnossa liikkuminen on tehty hyvin helpoksi.

Olen kesän aikana toiminut epävirallisena "Karkkilan matkailutoimistona" Instassani, mutta tämä on nyt ihan virallinen Karkkilan kaupungin kanssa tehty yhteistyö. Minulta on toivottu kesän aikana aika paljon vinkkejä lapsen kanssa retkeilyyn, joten lähdin siltä pohjalta miettimään minne itse lähtisin lapseni kanssa. Juuri avattu koskireitti keskustasta kuuden kosken kautta olisi tottakai yksi mahtava mahdollisuus liikkua luonnossa. Ja pyöräillen voisi olla kiva mennä vaikka Toivikkeen majalle ja pystyttää teltta yön ajaksi pihaan. Mutta sitten mieleeni tuli vuorokauden mittainen seikkailu, johon ei tarvita välttämättä omia kamoja juuri lainkaan, mutta joka tarjoaa vähän erilaisia elämyksiä myös kokeneelle retkeilijälle.

Tässä postauksessa otetaan siis suunta kohti Vähäveden järveä ja sen läheisyydessä olevaa Vähäveden tilaa. Homman nimi on nimittäin avokanootilla melonta, yö puuhun ripustettavassa Tentsile-teltassa sekä maatilan eläimiin tutustuminen. 


Reissumme alkoi viime lauantaina, jolloin tilan isäntä Mikko haki meidät lapsen kanssa 10 km päästä Karkkilan keskustasta tiluksilleen. Meillä oli mukana makuupussit, makuualustat, vaihtovaatteet sekä ruokaa lauantaille. Olimme varanneet Vähävedeltä jo ennakkoon paketin, johon kuuluivat melomiskamat, leiriintymispaikka polttopuineen, puiden varassa Vähäveden rannassa riippuva telttamajoite sekä seuraavan aamun runsas aamupala. Käytännössä emme siis tarvineet minkäänlaisia kuivamuonia tai telttaa mukaamme, joka oli kivaa vaihtelua.

Saavuttuamme paikalle Mikko näytti meille mahdolliset reitit, joita suositteli päiväohjelmaksi ja valitsimme yhdessä sopivat melontaliivit ja melat kanoottiin. Melontaretki ei ollut Kaamokselle uusi juttu, mutta ennen olemme meloneet vain kaksikkokajakilla ja uuden mallista kulkupeliä tuli tottakai opetella käyttämään. Siksi olikin hyvä, että Vähäveden tilan työntekijät näyttävät ihan kädestä pitäen rannassa miten kanoottiin tai kajakkiin mennään sisään ja miten siitä pääsee ulos. Kenenkään ei oleteta osaavan meloa, vaan kaikki saavat ohjeistuksen vuokrauksen yhteydessä. Ja niin mekin saimme.

Ennen vesille lähtöä kävimme vain viemässä makuupussimme leirintäpaikkaamme, nappasimme eväskamat mukaan ja lähdimme melomaan. 



En ollut suunnitellut reittiä etukäteen ollekaan, vaan luotin Vähäveden tilan suosituksiin ja otimme ensin suunnaksi (Karkkilan kuntarajojen ulkopuolella sijaitsevan) Tämäkohtun järven hiekkarannan, jossa kävimme uimassa ja jatkoimme siitä pieneen Salakkasaareen, jonka rannasta löytyi hyvä tasainen kallio ruuan tekemiseen. 

Aikaa en huomannut edes ottaa, mutta meloimme hyvin rauhallisesti pysähdellen katselemaan täydessä kukinnossa olevia lumpeita ja välillä pinnalla kurkkaamassa käyviä kaloja. Matkalle osui monta kiinnostavaa kolmion mallista kiveä, joiden pinnan erivärisiä kerroksia ihmettelimme. Reitin varrella oli myös järvessä sijaitseva lampi, joka oli ihan täynnä lumpeita. Kaamos osasi kuitenkin valistaa minua, ettei lumpeenkukkiin saanut koskea, sillä lumpeet ovat kauttaaltaan myrkyllisiä ihmiselle.

Melontakilometreja meille tuskin tuli päälle viittä, eikä ollut tarkoituskaan tulla. Pidempiä lenkkejä olisi tottakai ollut mahdollisuus meloa, mutta halusin pitää nuoremman seikkailukaverini ensimmäisen kanoottimelonnan mahdollisimman kivana ja elämyksellisenä. Mitä enemmän uintia, evästä ja nuotion tekoa, sen parempi. Palatessamme takaisin Vähävedelle meloimme kanootin suoraan leiripaikkamme rantaan, pistimme melan pärskeistä märät vaatteemme kuivumaan ja aloimme valmistella nuotiota iltapalaa varten. 


Iltapalan valmistuksen ajan Kaamos yritti onkia Vähävedestä kalaa, mutta kun saalista ei tullut, tyytyi hän hyvällä mielellä nuotiolla paistamiini bageleihin ja muihin retkieväisiin. Ja syönnin jälkeen halusi mennä heti puiden varassa riippuvaan Tentsileen köllöttelemään. Vaikka olimme luonnossa ja yleensä näissä tilanteissa pyrin säästämään puhelimen akkua, oli tämä ilta mukava poikkeus ja katselimme yhdessä riippumajoitteessamme Ylen nuorille suunnattua Metsähaastetta, jossa myös suositut tubettajat seikkailevat useamman päivän retkiolosuhteissa. Tätä sarjaa suosittelen ehdottomasti myös aikuisille, tykkään kovasti!

Puhemimeni akku kesti useamman jakson Metsähaastetta hyvin, mutta loppuessaankin sitä olisi ollut helppo käydä lataamassa muutaman sadan metrin päässä sijaitsevalla Vähäveden tilan retkituvalla. Tupa toimi meille myös plan B:na, eli jos uni Tentsilessä ei olisikaan tullut, olisimme voineet kömpiä retkitupaan yöksi.

Yö Tenstilessä meni kuitenkin todella hyvin ja kun heräilimme, hiippaili tilan emäntä Jenni jo aamupalakorin kanssa leirimme läheisyydessä. Ideana oli, että mikäli nukkuisimme aamupalan tullessa, voisimme hyvin jatkaa uniamme ja kattaa aamiaisen kun siltä tuntuisi. Loikoiltuamme hetken nousimme ylös (tai siis laskeuduimme alas!) runsaalle aamupalalle ja pienen hengähdystauon jälkeen aloimme pakkailemaan kamojamme rinkkaan. Tämän jälkeen palautimme kanootin oikealle rannalle ja jatkoimme kävellen Vähäveden tilan retkituvan ympäristöön toivottamaan huomenet myös tilan lampaille, kanoille, pupuille ja muille eläimille. 


Lähes täsmälleen vuorokauden mittainen retkemme Vähävedelle oli aivan ihana irrottautuminen omasta Karkkila-arjestamme keskustassa ja tuntui, kuin olisimme olleet kauempanakin reissaamassa. Välillä 10 kilometriäkin riittää irtaannuttamaan omasta arjesta ja elämykset voivat olla extremen sijaan myös uudenlainen yöpymispaikka kotikaupungissa. Tänne tullaan varmasti uudelleen myös Helsingistä käsin, etenkin kun asiakastilanteen salliessa tilanväki voi myös hakea bussilta. 

Melontaseikkailumme löytyy Vähäveden tilalta kauden 2020 uutuuspakettina. Paketti sisältää melontakamat päiväksi, yön Vähäveden rannassa sijaitsevalla leirintäpaikalla Tentsilessä, kuivat polttopuut, runsaan aamupalan sekä Retkituvan käytön. Hinta 160eur/ vrk kahdelle aikuiselle (lapset 4-12v, +20 eur hlö). Varaa täältä.

2 kommenttia

Kaupallinen yhteistyö: Visit Åland Seisoimme Kaamoksen kanssa puoli vuotta sitten keskellä yötä Ruotsinlaivan kannella leudossa joulukuisess...

Kaupallinen yhteistyö: Visit Åland


Seisoimme Kaamoksen kanssa puoli vuotta sitten keskellä yötä Ruotsinlaivan kannella leudossa joulukuisessa yössä katsellen Maarianhaminan valoja. Vaikka olin kuullut Ahvenanmaan retkipaikoista ja pyöräilyreiteistä paljon hyvää, oli koko paikka pääkaupunkeineen jäänyt itseltänikin väliin ja kerroin hieman epävarmasti ekaluokkalaiselle matkakumppanille Ahenanmaasta. "He kuuluvat kyllä Suomeen, mutta heillä on oma lippu ja puhuvat ruotsia" tapailin ja päätin, että paikasta olisi otettava selvää mahdollisimman pian. 

Kevättalvi kuitenkin sekoitti pakan, eikä kesäreissuja tietenkään voinut miettiä, joten Ahvenanmaan valloituskin jäi pääkoppaan etäiseksi ajatukseksi. Kunnes muutama viikko sitten sain työtehtäväkseni astua laivaan ja käydä tutustumassa Ahvenanmaan luontokohteisiin perhelomailijan silmin. Onneksi olin varannut kesäkuun loppuun toiveikkaana vapaita päiviä, joten pääsimme reissuun nopealla varoitusajalla ja pian olimmekin jo rantautumassa Kaamoksen ja valokuvaajani Maaritin kanssa Maarianhaminan satamaan kamerat ja retkireput ojennuksessa. Aikaa oli neljä päivää ja aika alkoi N-Y-T nyt!


Vaikka mökkeily olisikin ollut ihanaa, olin todella tyytyväinen että tällä juttureissulla yöpyisimme aivan Maarianhaminan keskustassa sijaitsevassa Park Alandia hotellissa. Ahvenanmaan reissun ajaksi oli nimittäin luvattu kelejä, jossa lämpömittari huitelisi noin 27 plussa-asteessa. Ja ilmastoitu hotelli ulkoilmapäivien jälkeen kuulosti luksukselle, samoin kunnon hotelliaamupalat ja pehmeät vuoteet.  Sitä paitsi Park Alandia sijaitsi aivan täydellisessä paikassa, noin kilometrin päässä laivasatamasta, turisti-infon ja ravintoloiden vieressä. Hotelli osottautui enemmän kuin hyväksi tukikohdaksi, josta pääsimme helposti moneen suuntaan.

Tein neljän päivän aikana lähes 100 Instagramstorya Ahvenanmaalta, joten tämän blogipostauksen lisäksi suosittelen katsomaan myös ne - Storyista kun saa usein sen kaikista autenttisimman kuvan retkipaikoista. Tässä blogipostauksessa käyn läpi paikkoja ja niiden erityispiirteitä perhenäkökulmasta. Mutta ennen kuin lähdetään matkaan, on hyvä napata pyörät alle. Mikäli oma pyörä jäi mantereelle, kannattaa oma menopeli vuokrata ihan Maarianhaminan satamarakennusta vastapäätä sijaitsevasta RO-NO rentistä, josta löytyy niin aikuisten kuin lastenpyörät, pyöräkärryt, turvaistuimet kuin kypärätkin. Näin pääset huristelemaan pitkin Maarianhaminan kauniita katuja sekä ottamaan haltuun lähimmät luontokohteetkin ilman autoa.

LUONTOKOHTEET

Ahvenanmaa on täynnä kauniita luontokohteita, joista poimimme itsellemme kaksi mieluistinta ja eri tyyppistä retkipaikkaa, Ramsholmenin luontopolun sekä Järsön luontopolun, jotka kumpikin sijaitsevat mukavan pyöräilymatkan päässä Maarianhaminan keskustasta. Vaikka molemmat polut sijaitsevat lähellä merta, ovat ne hyvin erityyppisiä. Ramsholmenin reitin kulkiessa pitkälti metsän uumenissa polulla toimii Järsön reitti sille lähes vastakohtana vapaamman kalliolla kävelyn vuoksi. 

Kummassakin polussa on oma erityinen tunnelmansa, Ramsholmenin reitti sai meidät lähes välittömästi miettimään Harry Potterin kiellettyä metsää, etenkin kun osaan puista pystyi astumaan kirjaimellisesti sisään. Järsön kuumat punertavat kalliot taas olivat sitä, millaiseksi olin Ahvenanmaan luonnon ajatellut ennen matkaa, etenkin kun matkan varrella kalliolta pystyi pulahtamaan viilentävään meriveteen alasti ilman ylimääräisiä silmäpareja. Jos näistä kohteista pitäisi valita vain toinen, perheemme valinnat menisivät ristiiin Kaamoksen peukuttaessa enemmän Ramsholmenin satumetsälle ja minun Järsön kuumille kallioille. Parasta olikin siis katsastaa molemmat!


HISTORIA

Lapsen kanssa matkustaessa museot ovat aina pieni riskisijoitus, etenkin jos maassa (tai tässä tapauksessa itsehallintoalueella) puhutaan muuta kuin lapsen äidinkieltä. Ahvenanmaalta valitsimme reissullemme kahden luontokohteen vastapainoksi myös kaksi museota, Kastelholman linnan sekä Merenkulkumuseon museolaiva Pommernin, joista yllättäen molemmat osuivat niin aikuisten kuin lapsenkin mielestä nappiin.

Kastelholman keskiaikainen linna sijaitsee Sundissa, n. 20 kilometrin päässä Maarianhaminasta ja on yksi Ahvenanmaan suosituimmista nähtävyyksistä. Lapsiperheelle linna sopii hyvin kohteeksi, sillä lapsille on tehty linnan alueelle oma merirosvokierros aarrearkkuineen. Me kuitenkin satuimme paikalle juuri ennen draamallisen opastuksen alkua ja pääsimme tutustumaan linnaan siellä asuneen leskikuningatar Katariina Stenbockin mukana. Ja vaikka yleensä skippaan pitkäpiimäiset museokierrokset, oli Kastelholman draamakierros todella hyvä ja kiinnostava. Ainoa miinus kierroksessa oli sen englanninkielisyys, mutta ilokseni huomasin että myös suomenkielisiä draamakierroksia järjestetään kesäaikaan päivittäin. Tälle siis iso peukku, etenkin isompien lasten kanssa!

Ahvenanmaan merenkulkumuseo sekä etenkin museolaiva Pommern olivat myös kohteita, joissa viihdyimme todella hyvin. Olimme sattumoisin katsoneet kevään aikana kaikki tähän astiset Piretes of the Caribbean elokuvat läpi ja vähän lukeneetkin vanhoista laivoista, joten purjealus Pommernilla vierailu oli jo itsessään ihan mielettömän hieno elämys. Elämyksen tasoa nosti entisestään ihan huikean hyvä draamallinen äänikertomus, jonka pystyi kuuntelemaan suomeksi museolaivalta lainattavilla kuulokkeilla.  Äänikertomus, jonka me kumpikin kuuntelimme oli suunnattu aikuisille, mutta muutamasta karskimmasta sanasta huolimatta uskoisin sen sopivan monelle alakouluikäisellekin. Pienemmille (ja kirosanoja sietämättömille) laivalta löytyi myös oma hieman kesympi lasten versio. 


MUUTA KIVAA

Koska matkustimme Ahvenanmaalle ehkäpä koko kesän aurinkoisina ja lämpimimpinä päivinä, kuului ohjelmaan tottakai uimista. Törmäsimme pyöräillessämme uimapaikkamerkkiin ihan Park Alandia hotellin läheisyydessä ja löysimme täysin sattumalta ihan huikean hyvän Lilla Holmenin hiekkarannan, jossa kävimmekin reissun aikana useamman kerran. Lilla Holmen oli ihana myös siksi, että sen viehättävältä alueelta löytyi myös pieni kotieläinaitaus, missä sai ihastella ainakin kaneja ja lintuja. 

Muutama sata metriä Lilla Holmenin rannasta eteenpäin löytyy toinen kiinnostava hengailupaikka, nimittäin Maarianhaminan Merikortteli. Se on alue, josta löytyy paljon historiallista katseltavaa vanhoista rakennuksista puuveneisiin sekä kauppoja ja ravintoloita. Ehdottomasti piipahduksen ja pizzan arvoinen kohde tämäkin!

Ja kuten aina, paikalliset ravintolat erityisherkkuineen ovat aina kokemisen arvoisia. Ahvenanmaalla tämä tarkoittaa tottakai etenkin paksua kardemummaista Ahvenanmaan pannukakkua, jota tarjoillaan jokaisessa paikallisessa kahvilassa näin kesäaikaan. Itse testasin pannaria kahdessa eri kahvilassa, Bagarstuganissa sekä käsityömyymälänäkin toimivassa Cafe Viktorissa. Tiesithän muuten, että Ahvenanmaan pannukakkua tilatessa sinulla pitää olla tiedossa kumpaan porukkaan kuulut, luumuhillojengiin vai vadelmahillon kannattajiin. Monet paikalliset kokevat luumuhillon ainoaksi oikeaksi vaihtoehdoksi kun taas itsestäni joulutorttuhillon syöminen kesällä tuntuu vähintäänkin oudolle jutulle. Siksi valintani on tästedes aina vadelma. 


AHVENANMAALLE

Tänä kesänä Ahvenanmaalle pääsee jopa tavanomaista helpommin sekä Helsingistä että Turusta laivalla ja voit jopa vain piipahtaa Maarianhaminassa yhden päivän ajan nukkuen laivalla yöt. Itse kuitenkin sanoisin, että matkustukseen kannattaa varata useampi päivä, jolloin on aikaa sekä tehdä kaikenlaista kivaa että ottaa rennosti rannalla tai punaisella kalliolla makoillen. 

Enemmän tietoa Ahvenanmaan matkustusmahdollisuuksista löydät Visit Ålandin verkkosivuilta. Joten jos matkailujalkaa vipattaa, tämä kesä on juuri oikea kesä ottaa Ahvenanmaa haltuun. Varoitukseksi voin sanoa, että todennäköisesti haluat takaisin yllättävän pian. Nimimerkillä syyslomamökki etsinnässä.

Kuvat: Maarit Vaahteranoksa


0 kommenttia

Flickr Images