Itiksen uusi Food Market Herkku vähentää hävikkiä fiksusti

Kaupallinen yhteistyö : Food Market Herkku Hävikkiruoka on ollut tapetilla jo useamman vuoden eikä syyttä. Suomessa tuhlataan vuositta...

Kaupallinen yhteistyö : Food Market Herkku


Hävikkiruoka on ollut tapetilla jo useamman vuoden eikä syyttä. Suomessa tuhlataan vuosittain 400 miljoonaa kiloa ruokaa, joka on ollut alunperin syömäkelpoista. Jo pelkästään suomalaisissa kotitalouksissa heitetään ruokaa roskikseen vuosittain 120-160 miljoonaa kiloa, joista osa heitetään roskikseen juuri meidän kotona.

Miksi meillä menee hävikkiin ruokaa? Syitä on monia, yksi isoimmista on se, että tehdessäni ruokaa jää tiettyjä raaka-aineita yli ja lopulta ne unohtuvat jääkaapin perälle. Toinen on mun huono ennakointikykyni, sillä vaikka monille viikottainen isompi kauppareissu toimiikin hyvin, mä yleensä ylimitoitan ostokseni aina. Kolmas syy on, että etenkin ennen olen ostanut huonoa ruokaa. Mikä järjetön syy, mutta totta.

Ja vaikka kotitalouksien hävikki on meidän kaikkien vastuulla, olen iloinnut kauppojen toimenpiteistä vähentää hävikkiä, sillä ne näkyvät myös meillä kotona hävikin vähentymisenä.


Kävin viikon lopulla juhlistamassa Itiksen uudistunutta Food Market Herkkua, joka muuten on yksi Iltalehden Kultainen pippuri- kilpailun voittajista ja näinollen asiakkaiden mielestä Suomen paras ruokakauppa. Ja Food Market Herkku onkin tittelinsä ansainnut, sillä tuntuu että viime aikaisten muutoksien myötä he ovat palauttaneet ruuan arvostusta myös meidän perheeseen.

Herkku ei toki ole ainoa ruokakauppa, jossa käyn ruokaostoksilla, mutta valikoima on ehdottomasti Itä-Helsingin (ja ilmeisesti siis koko Suomenkin) paras.  Tykkään Herkusta jo pelkästään valikoiman laajuuden ja laadukkuuden vuoksi, sillä Herkussa käytyä ei yleensä tule koskaan tarve poiketa muualla. Kaikki löytyy, myös ne vähän erikoisemmat jutut tavanomaisista jogurteista ja leivistä puhumattakaan. Mutta erityisen maininnan annan Food Market Herkun hedelmä- ja vihannesosastolle, jossa satokauden kasvikset ovat keskeisimmillä ja houkuttelevimmilla paikoilla, kiitos Satokausikalenterin ja Herkun välisen yhteistyön. Minä en todellakaan muista satokauden vihanneksia ja hedelmiä ulkoa ja ennen tuntui, että onnistuin aina valitsemaan ne ankeimmat parsat ja kuivimmat appelsiinit ostoskärryyni. Ja kappas vaan, nehän jäivät pääsääntöisesti syömättä ja lisäsivät hävikkiä!

Nyt kun viikon vihannekset nappaa kerralla satokauden parhaista paloista, ne tulee jopa syötyä ja välillä tulee uusiakin onnistumisia keittiöön. Viimeisimmällä Herkkureissulla päädyin maistamaan parsaa raakana ja parsavihani oli sillä taputeltu. En ole koskaan ymmärtänyt mauttoman kypsän ja löysän, pekoniin käärityn parsan suosiota, mutta herranjestas miten hyvää kevätparsa olikaan raakana! Ostin heti nipun mukaani.


Loppuviikon kauppareissulta nappasin mukaani parsan lisäksi mm. puolikkaan Levain-leivän,(kokonaisesta kun tulisi meillä vain korppujauhoa), yrttejä, lemppari oliiviöljyäni ja Food Market Herkun kahdelle tarkoitetut preps-ateriaainekset. Tutustuin preps-aterioihin ihan vahingossa muutama viikko sitten Herkussa käydessäni, kun bongailin ruokakaupan käytäviltä -30% alennuksessa olevia Zero Waste-tarraisia viimeisen myyntipäivän tuotteita ja ostin yhden alelaatikon testiin. Ja voi itku, kuinka hyvää sen kertainen kalavuoka olikaan!

Idea preps-aterioissa on ihan täydellinen. Yhdestä vuoasta löytyy kaikki tarvittava kahden hengen ateriaan, eli proteiinit, lisukkeet, tuoreet vihannekset, mausteet, yritit, chilit, limepalat... ihan kaikki! Kotona ruoka valmistetaan joko uunissa tai pannulla ja mitään puolikkaita yrttipuskia tai limenpaloja ei jää jääkaappiin odottamaan kohtaloaan. Joka siis meillä todennäköisemmin on lopulta biojäteastia. Sen lisäksi, ettei prepseistä jää hävikkiin niin yhtään mitään, on ne ihan älyttömän hyvän makuisia ja hinnaltaan (n. 9-13 euroa) erittäin kohtuullisia.  Ihan mieletön idea, joka toimii etenkin tällaisessa pikkuperheessä, jossa ruokailijoita on yleensä vain kaksi!


Itse tykkään paljon myös Food Market Herkun päiväystuotteiden brändäämisestä hävikkiruuan vähentäjäksi, sillä sitähän se nimenomaan on! Herkussa tuntuu jotenkin kaukaiselle ajatus, että asiakkaita nolottaisi ostaa päiväystuotteita edullisemmin, sillä diilissähän ei ole muita kuin voittajia. Ruokakaupan hävikki vähenee, kun asiakkaat löytävät selkeästi Zero waste-tarroilla merkityt tuotteet koreihinsa ja asiakkaalle diili on vieläpä taloudellisestikin kannattava.

Meillä Herkku-ostoksilla käydään Itiksessä noin kerran viikossa ja sillä reissulla hankitaan yleensä viikonlopun ruuat sekä koko viikon vihannekset ja hedelmät. Muuten ruokatäydennyksiä tehdään sitten ihan 100 metrin päässä sijaitsevasta lähikaupasta, jossa muuten myös on päiväystuotealennukset käytössä. Kauppareissujen lisäksi hävikin vähentäminen vaatii kyllä myös omaa ajatustyötä ja toimintaa, jonka vuoksi esimerkiksi tänä aamuna viipaloin viimeisen levain-leipäpalat ylijääneen nepalilaiskastikkeen kanssa  dipattavaksi bussievääksi, vaikka mieli olisikin tehnyt ihan muuta kuin kuivahtanutta leipää palak paneer-kastikkeella. Lopulta katikkeessa kostuneet leivänpalat olivat muuten ihan superhyvä välipala!

0 kommenttia

Kommenttien valvonta päällä.

Flickr Images