Vaatiiko taitoa olla juomatta maitoa?

Olen ollut melkoinen maidon suurkuluttaja koko ikäni. Rakastan jäätelöä, jogurttia, rahkaa ja etenkin juustoja ja siksi olenkin ollut il...


Olen ollut melkoinen maidon suurkuluttaja koko ikäni. Rakastan jäätelöä, jogurttia, rahkaa ja etenkin juustoja ja siksi olenkin ollut iloinen, ettei minulle ole tullut maidon juonnista johtuen mitään sairauksia. Tai näin minä luulin, sillä oletin maidosta tulevien ongelmien sijaitsevan vatsassa ja suolistossa, ei esimerkiksi kasvoissani.

Olen kyllä kuullut, että joillakin maitotuotteet vaikuttavat ihon kuntoon negatiivisesti, mutta eihän mulla voi näin olla...vai voiko? Kosmetologini mielestä nyt olisi jo pakko kokeilla ruokavaliomuutoksia, sillä kasvoni ovat aina vain pieniä näppyjä täynnä ja tuntuu, ettei paraskaan tehohoito näihin näppyihin tepsi. Koska olen jo testannut vehnättömän ja sokerittoman ruokavalion ilman hyviä vaikutuksia ihoon, nyt lähti sitten maitotuotteet veks. Ja se tarkoittaa, että jollakin nuo maidon pirulaiset on korvattava tämän testijakson ajan ja ruokavalion toimiessa pitkälle tulevaisuuteen saakka. Mutta millä?

On asioita, joissa maidon korvaaminen kasvisversiolla on helppoa. Esimerkiksi kahvissa kasvimaidot toimivat todella hyvin ja vaikka soijamaito ja kauramaito jakavatkin usein käyttäjät kahteen leiriin, tykkään minä niistä molemmista. Myös jäätelöpuolella olen löytänyt uudet suosikit, joista esimerkiksi 3 Kaverin vegaaninen suklaa-pähkinä on päässyt ihan kaikkien aikojen jäätelösuosikikseni, se vaan on parempaa kuin mikään muu jätski!

Mutta se, minkä arvasin olevan mulle vaikeaa on juuston vaihtaminen vegaaniseen versioon. Porlammin meijerin Vegeplus on ihan ok vaihtoehto ja heidän ihmeellisen fetainen vege-salaattijuustokin toimii, mutta en hyvällä tahdollakaan voi sanoa niiden vetävän vertoja aidolle kamalle. Ja millä ihmeellä korvaan parmesaanin? Olen kuullut vegaanien suosivan parmesaanin tilalla ravintohiivaa, mutta jotenkin hiivan (vaikka se ei ilmeisesti sitä leivontahiivaa olekaan) syömien maun vuoksi saa epäilykset heräämään :D Ja mistä sitä edes saa ostettua?

Jogurttihommissa olen melko hyvin perillä mitä on tarjolla ja mitä kannattaa ostaa, monet maidottomat vaihtoehdot tuntuvat jopa paremman makuisilta vaihtoehdoilta. Mitä nyt maustamatonta kookosjogurttia olen syönyt pitäen nenästä kiinni, mutta esimerkiksi Yosat toimii tosi hyvin. 

Mutta on tämä vaan aikaa vievää hommaa, kun ostoskoriin tulee ihan vahingossakin laitettua niitä vanhoja tuttuja juttuja ja pumpkin spice lattet tilattua kermavaahdolla, koska tottakai! Siksi olisikin kiva tietää mitkä maidottomat "maitotuotteet" ovat teidän suosikkeja ja mistä esimerkiksi sen juustoisimman vegejuuston metsästys kannattaisi aloittaa!

4 kommenttia

  1. Violifen maidottomat juustot on meidän perheen mielestä parhaimpia! Ja 3 kaverin kaikki vege jäätelöt, itse en osaa valita sen suklaapähkinäkinuskin ja ananaksen välillä. Tykkään kyllä Choicen soija mansikastakin ja Lidl soija vaniljajäätelöstä. Jugurteista meillä pojan suosikkeja on Oatlyn Vanilja litran purkissa ja Yosan aprikoosi. Itse oon kaura-allergisena syön soijajuguja.

    VastaaPoista
  2. Minulla on sama muutosprosessi käynnissä eli maitotaloustuotteet pitäisi saada pois ruokavaliosta. Nyt olen tykästynyt Valion Oddlygood-tuotteisiin. Käytössä on kauramaito ja kaurapohjainen jogurtti. Kahviin laitan Plantin kahvikauramaitoa, koska se ei mene kokkareiksi kahvissa. Pikku hiljaa teen muutoksia ja nuo korvaavat juustot kiinnostavat minuakin.

    VastaaPoista
  3. Ravintohiivahiutaleita löytää nykyään jo aika usein cittareista yms isommista ruokakaupoista. Takuuvarmoja paikkoja ovat Vegekaupat ja Ruohonjuuret. Ainakin Vegekaupoista saa myös "parmesaania", kannattaa kokeilla sopiiko omaan suuhun! Itse olen kolmessa vuodessa melkein kokonaan vieroittunut juustoista, enkä osaa enää niitä paljon kaivata, vaikka aiemmin olin juuston suurkuluttaja. Vanhakin oppii uusia temppuja näköjään :)

    Itse pidän mm. Yosan jugurteista ja iKaffesta. Kokeilemalla löytää parhaat tuotteet! Ainiin, juustoja voi tehdä myös pähkinäpohjaisina, kannattaa kokeilla niitä, jos löytyy jostain tai jaksaa itse tehdä.

    VastaaPoista
  4. Esimerkiksi cittarista saa vegeparmesaania. Violife.
    Se on vähän suolaisempaa kuin oikea parmesaani, mutta maistuu ruoassa tosi hyvältä.

    VastaaPoista

Kommenttien valvonta päällä.

Flickr Images