Berliinin ambulanssit ja ensiapu tutuksi

Voihan itku, mikä tuuri mulla on näiden reissujeni kanssa. Kaksi vuotta sitten sain Berliinissä lomaillessa ruokamyrkytyksen ja jouduin olemaan useamman päivän heikon olon vuoksi hotellissa. Ja tällä reissulla sain myös ruokamyrkytyksen! Eilen päivällä kävimme jälleen kerran sushilla ja muutaman tunnin päästä vatsassani alkoi tuntumaan ihan supistuksilta tuntuvia kramppeja. Palasimme hotelliin ja kipeät krapit jatkuivat niin, että päätin illalla lähteä Kaamoksen kanssa hakemaan kipulääkettä muutaman U-bahn pysäkin päästä.

U-bahnissa oloni kuitenkin yhtäkkiä muuttui todella heikoksi ja totesin Kaamokselle, että nyt ulos ja istumaan. Istuttuani oksensin heti ja onneksi laiturilla oli paikallinen poliisi, joka soitti ambulanssin ja ensihoitajat paikalle. Ensiavun tullessa n. 10 minuutin kuluttua mun kädet olivat muuttuneet pistelevän tunnottomiksi ja hengitin todella raskaasti hikipisaroiden kirjaimellisesti tippuen otsalta. Olo oli todella huono ja lapsi arvatenkin kauhuissaan tilanteesta.

Onneksi olimme juuri edellisellä viikolla käyttäneet kaveriani Suomessa ensiavussa retkellä sattuneen kaatumisen vuoksi ja olin silloin kertonut, että ensiapu on juuri tällaisia äkillisiä sairastumisia varten ja on paljon ihmisiä, jotka haluavat auttaa. Kolme ensihoitajaa piti tilanteen rauhallisena ja itse yritin kertoa parhaani mukaan lapselle, että apu on nyt tässä - ei mitään hätää enää. Luulin, että ensihoitajat vain antavat mulle jotakin hiilitablettien kaltaista lääkitystä ja ajavat hotelliin takaisin, sillä itselläni ei siinä tilanteessa oikein kulkenut ajatus. Mutta lopulta makasin ambulanssissa ja Kaamoksen katsoessa kauhuissaan tilannetta omalta istuimeltaan ja olimme matkalla sairaalaan.

Ja täytyy sanoa, että Saksan terveydenhuollosta jäi todella hyvä kuva ihan alusta alkaen. Ystävälliset ensihoitajat huomioivat lapsen hienosti ilman yhteistä kieltä ja Kaamos sai heti ambulanssissa Good Bears Of The Worldin nallen turvakseen. Minä taas pääsin suoraa sairaalan sänkyyn, jossa multa mitattiin verenpaineet ja verensokerit sekä hetken kuluttua sain tipan käteeni. Minun ollessa tiputuksessa sai Kaamos vielä kyniä ja paperia sairaalasänkyni viereen pöydälle ja kun oloni alkoi parantua tiputuksen puolivälissä, retoutui lapsikin sen verran, että alkoi piirtämään mulle parane pian kortteja.

Tiputuksen jälkeen lääkäri kirjoitti mulle reseptin nestemäiseen kipulääkkeeseen ja sairaalasta tilattiin taksi, joten pääsimme vielä yön aikana lähtemään hotelliin. Kello oli yksi yöllä ja olo olosuhteisiin nähden hyvä. Juttelimme vielä hetken tapahtuneesta ennen nukkumaan menemistä ja Kaamos nukahti uuden nallensa kanssa heti. Itsekin nukahdin melko nopeasti ja nyt aamulla olen makoillut sängyssä aistien oloani. Välillä saan pieniä vatsakramppeja, mutta mitään samanlaista kipua kuin eilen ei onneksi ole. Pääsin siis melko vähällä ja loma voi jatkua tästä episodista huolimatta - ja ilman sushia!

8 kommenttia

1. Halit sulle ja reippaalle Kaamokselle <3

VastaaPoista
  2. Sushista on varoiteltu Suomessakin. Raaka kala voi sisältää mitä tahansa ötököitä.

Kaikki kojuissa myytävät katuruuat kannattais nyt myös kiertää ja jättää maistamatta.
    Keitetyt ruuat on parhaita. Kevyet keitot voi olla hyväksi herkälle vatsalle.

Vastaukset
    1. Juu, siksi mulla ei ollut raakaa kalaa ja sushikin oli uppopaistettu tempurarulla. Mutta aina ei osu onni kohdalle.

Nyt tosiaan on hyvä juoda ja syödä turvallisesti, lupasin lapselle mäkkäriruokaa :D

Poista
  3. Eikä sitten oo joku sappikohtaus? Rasvaa, suolaa? Kaveri sai japanilaisesta keitosta sen, joka oli tosi suolaista.

VastaaPoista
  4. Itsellä kokemus ensiavusta espanjasta ja myös ruokamyrkytyksestä. Sain erittäin hyvää palvelua. Omat huoneet ja erittäin siistiä ja ammattitaitoista porukkaa.

5. Onks siellä edelleen lähes 30-asteen helle? Voi tehdä kenet tahansa huonovointiseksi.

Helsingin seudulla sataa vettä, aika rankasti just nyt.

VastaaPoista
  6. Hui! Uskon, että Kaamos on ollut hätääntynyt pelottavassa tilanteessa. Onneksi kaikki meni lopulta hyvin, sait apua nopeasti, ja pääsitte takaisin hotellin yöksi.