Tietoa mainostajalle ›

H&M Conscious Beauty, luonnonkosmetiikkaa Henkkamaukasta!

Hihittelen täällä itsekseni millaisen reaktion otsikkoni tulee joissakin hc-luonnonkosmetiikkafan...


Hihittelen täällä itsekseni millaisen reaktion otsikkoni tulee joissakin hc-luonnonkosmetiikkafaneissa herättämään. Massamuodin superjätti H&M alkaa tekemään sertifioitua luonnonkosmetiikkaaa, vaikka eivät ole antroposofinen saksalaisyritys eikä edes suomalainen pieni firma. Pyhäinhäväistystä alkaa takomaan rahaa tällä! 

Mutta ennenkuin kerron perusteluni sille, miksi minusta tämä on ihan loistojuttu, kerron hieman tulevasta. On siis totta, että keväällä lanseerattu H&M Beauty laajenee ja julkaisee ensimmäiset Ecocert-tasoiset  Conscious-luonnonkosmetiikkatuotteensa jo muutaman viikon sisällä. Sarja tulee kevään aikana kasvamaaan noin 30 tuotteen valikoimaksi, joka sisältää mm. naamion, öljyn, shampoon ja alumiinittoman deodorantin. Tuotteet näyttävät hyville, ne on pakattu kierrätettäviin pulloihin ja paketteihin ja ovat hinnaltaan n. 7-15 euroa. Se mitä nämä tuotteet sisältävät oikeasti on vielä salaisuus, ja on vaikea arvioida kuinka vastuullista kosmetiikkaa H&M todellisuudessa tekee.

Se, että iloitsen H&M:n uudesta aluevaltauksesta ei tarkoita ettenkö arvostaisi jo olemassa olevia luonnonkosmetikkamerkkejä tosi paljon. Vanhat merkit kuten Weleda, Dr Hauschka, Frantsila ja monet muut ovat tehneet ison työn rakentaessaan pohjan nykyiselle kaupoissa myytävälle luonnonkosmetiikalle. Uudet innovatiivisemmat merkit kuten May Lindstrom ja Juice Beauty ovat tehneet siitä luksusta ja nyt H&M tekee siitä viimein suurille massoille tutun jutun. 


Olen aina ihmetellyt miksi hyvien asioiden pitäisi olla pienen piirin juttu. Varsinkaan ympäristöystävällisien ja kestävään kehitykseen tähtäävien asioiden. Kauniit ajanmukaiset pullot H&M:n hyllyssä houkuttelevat varmasti monta kokeilemaan luonnonkosmetiikkaa ensimmäistä kertaa ja ehkä sen jälkeen ottamaan selvää mistä on kysymys. Tuotteet tuskin kilpailevat nykyisten merkkien kanssa, vaan tukevat myös niiden tunnettuuden kasvua. Harras Weleda-fani pysyy jatkossakin Weledassaan ja ylelliseen artesaanikosmetiikkaan mieltynyt tuskin vaihtaa H&M:ään edes kauniiden purkkien vuoksi. Mutta se, mikä on mahdollista on, että H&M:n ekokosmetiikan uusi käyttäjä kiinnostuu luonnonkosmetiikasta ja siirtyy pikkuhiljaa sen käyttäjäksi. Ja sehän on loistava juttu! Voi olla, että hän siirtyy jossain vaiheessa muihinkin merkkeihin tai sitten jatkaa Henkkamaukan tuotteilla. Yhtä kaikki, hän käyttää edes osittain luonnonkosmetiikkaa ja on tietoinen sen olemassaolosta.

Omasta mielestäni isot merkit tekevät luonnonkosmetiikalle sen, mitä me käyttäjät yksin emme ole osanneet tehdä. Eli tekevät luonnonkosmetiikasta ihan tavallisen jutun. Siksi musta on kiva nähdä sertifioituja sarjoja myös muilla kuin perinteisillä ekomerkeillä. Esimerkiksi Oriflamen ja Dermocilin omat ekosarjat toimivat hyvin matalan kynnyksen kokeiluun. Olen myös iloinen, että esimerkiksi luonnonkosmetiikan tietotoimisto Katja Kokko on moneen kertaan julkisuudessa todennut, että kosmetiikan sekakäyttökin on ihan ookoo. On myös hyväksyttävä, ettei kaikki (minä mukaan lukien) jaksa taistella ylikansallisia ketjuja vastaan vaan käy välillä Henkkamaukalla vaateostoksilla. Miksei siis kosmetiikkaostoksillakin?

Omaa ihonhoitorutiiniani H&M:n tuotteet tuskin muuttavat mitenkään, mutta varmasti uteliaisuuttani jotain hankin testiin. Esimerkiksi tuo kosteuttava kasvonaamio kuulostaa kokeilun arvoiselta jutulta. Itseäni luonnonkosmetiikassa kiehtoo moni muukin asia kuin pelkkä sisältö ja monien käyttämieni merkkien takaa löytyy mielenkiintoisia tarinoita ja aito kiinnostus luonnollisuutta kohtaan. Sanomattakin on selvää, että H&M:llä ei näitä tarinoita ole, mutta suoraan sanottuna jokainen jalkavoide ei tarvitse tarinaa. Joskus voi vain rasvata jalat.

Ps. Koska julkaisin poikkeuksellisesti kaksi juttua muutaman tunnin välein, vinkkaan loppuun, että kannattaa lukea myös ihanista hippikoruista aiemmasta postauksesta!

6 kommenttia

  1. Hittolainen, mikä uutinen :D Mutta mun mielestä mahtava juttu! Näen tämän potentiaalina, että tosiaankin luonnonkosmetiikkanoviisit voivat tutustua siihen matalan kynnyksen kautta ja täten loppujen lopuksi Weledat ja artesaanisarjatkin saattavat saada lisää asiakkaita! Mä aion ehdottomasti ainakin jotain ostaa, täytyy toki incejä tutkailla eka sillä silmällä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, jotain on kyl testattava. Toivoisin et toi naamio olisi sellainen, jonka voi jättää yöksikin vaikuttamaan.

      Poista
  2. H&m lakko pitää ja nyt vielä varmemmin.. Ärsyttää suorastaan..

    VastaaPoista
  3. H&M:llä oli joitakin vuosia sitten (ehkä n. 5-6 vuotta sitten) Ecocert-sertifioituja huulikiiltoja, jotka olivat aivan fantastisia. Olen huulirasva-addikti ja luonnonkosmetiikan suurkuluttaja ja tiedän mistä puhun, ne olivat siis FANTASTISIA. Olen kaivannut niitä pitkään. Mikään muu luonnonkosmetiikkahuulirasva tai -kiilto ei ole yltänyt samaan. Toivottavasti nämä uudet tuotteet ovat yhtä hyviä tai jopa parempia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hauska kuulla! Mä en tiennytkään, että H&M:lla on jo historiaa luonnonkosmetiikan parissa. Totta puhuttuna käyn tosi vähän H&M:ssa joten olen monestakin jutusta tiedoton. Huulirasvojahan valikoimaan on tulossa, toivotaan että olisivat suosikkejasi! (tosin nämä tulevat ei kai olleet kiiltoja)

      Poista

Kommenttien valvonta päällä.

Flickr Images