Kuluttajan velvollisuus on kai valittaa, vaikka ei millään jaksaisi

Muutama viikko sitten oli totaalinen kaikki paskaks-viikko, milloin hajosi pojan body, minun kaulaketju ja Marimekon mansikkamekon valkoiset...

Muutama viikko sitten oli totaalinen kaikki paskaks-viikko, milloin hajosi pojan body, minun kaulaketju ja Marimekon mansikkamekon valkoiset pilvet värjääntyivät vaaleanpunaisiksi ensimmäisessä pesussa. Ajattelin, että se riittäisi mutta lauantaina kun olin pakkaamassa mökkiyötä varten vaatteita, huomasin viikko sitten Lindexiltä ostetussa mekossa 10cm reiän takana. Tarkempi tarkastelu osoitti, että myös vyönlenksu oli irronnut.


Nyt kyllä harmittaa. En millään jaksaisi taas lähteä postiin postittamaan viallisita tuotetta tai mennä keskustaan valittamaan laadusta. Kuittikaan ei ole tallessa, kun meni jo roskiin ja vaikka vaatteesta kaupan logo löytyykin, en tiedä miten Lindex suhtautuu kuitittomaan reklamaatioon. Mun periaate on, että viallisesta tuotteesta reklamoidaan aina, mutta tää on jo neljäs reklamaatio parin viikon sisällä! Argh.


Muutenkin harmittaa, että viime aikoina Lindex ei ole loistanut oikein laadullaan. Ennen tykkäsin hankkia alusvaatteet ja sukkikset sieltä, mutta nyt on sukkahousuja reikiintynyt ennätysvauhtia ja kaarituetkin lähteneet välillä irti rintsikoista. Sitten vielä tämä mekkoasia, mikä on siinä mielessä kurja, että tykkään tosi kovasti mekon mallista ja kuosista, mutta olen aivan varma ettei mun tuurilla korvaavaa tuotetta enää löydy hyllystä. Mitä mun pitäisi tehdä? Korjata kiltisti mekko mikä on aika hankala homma, koska kangas on rispaantunut irti saumasta vai yrittää palauttaa se silläkin uhalla, ettei samanlaista löydy tilalle ja olisin ilman mekkoani. Ehkä kuitenkin valitan, vaikka ärsyttää ajatuskin laatia taas uusi reklamointi, kai se jonkinlainen velvollisuuskin on, että valmistaja saa tietää laatuvirheistään.

28 kommenttia

  1. Mä valitin joskus muistaakseni KappAhliin ostamastani vauvan talvihaalarista, joka ratkesi kainalosta vaikka sitä oli käytetty vain autoillessa ja joskus vaunuhaalarina. Kuittia ei ollut, mutta sain hinnasta puolet takaisin kun sanoin paikkaavani sen itse. Anoppi paikkasikin eikä haalarista loppujen lopuksi edes huomannut sen olleen rikki :) Mutta kannattaa siis käydä ainakin kysymässä hyvityksiä :)

    VastaaPoista
  2. No todella reklamoit. Huh. Sitten muistat avautua myös, miten on viime aikoina koeteltu, että kun ei voi enää mihinkään luottaa. Kannattaa mainita ne kaarituet ja sukkapaot. Nyt lomakin katkesi tämmöisen asian takia. Vähintäänkin jotain korvausta on saatava. Respect.

    VastaaPoista
  3. Mulla on mansikkavuoritoppi ja shortsit. Topissa värjääntyi kans pilvet ekassa pesussa vaaleanpunaisiksi. Vitutti niin helvetisti!!! Varsinkin kun se oli ehtinyt oleen mun päällä uutena 5 min ennen ku jäbä puklas siihen.

    VastaaPoista
  4. Lindex suhtautuu mun mielestä tosi hyvin reklamointeihin. Itse vein kaksi kuukautta takaperin ota 3 maksa 2-tarjouksesta ostamani silloin liian isot pöksyt takaisin kun saumat kiersi ensimmäisen pesun jälkeen. Hymyssä suin vaihtoivat uusiin.

    Vaan toista oli Stockalla. Ostin Outletista (ykköslaatuisen) juhlamekon, joka repesi ensimmäisissä juhlissa hihansuista (!) kokonaan. Käytiin siis hurjasti ylioppilaskahveilla Espoossa ja jo mekko repesi. Soitin ja kerroin, että mulla ei ole kuittia, mutta että tämä on heidän ja että laatu oli seitsemänkymmenen euron ovh-hinnan omaavaksi aivan naurettavan paska. Enpä koskaan saanut siitä mitään muuta kuin pahan mielen, kuittia kun ei ollut enkä ole kanta-asiakaskaan niin että ostoni voitaisiin jäljittää.

    VastaaPoista
  5. No mä palautin sen viime viikolla marimekkoon ja ne anto uuden, mitä en ole pessyt vielä. Kannattaa valittaa, ainakin kampissa oli noita mekkoja, minusta toppeja oli tehtaanmyymälässä. aika masentavaa, kun joutuu suhaan jonku vaatteen takia ympäriinsä.

    ps. mansikkavuoren pesuasteet on 40 ku muut mm trikoot on 60, eli pesithän oikein? tosin jos se on samaa sarjaa mun trikoon kans, se 40 pesukaan ei estäny asiaa.

    VastaaPoista
  6. taidan lähettää meiliä kunhan etsin minne lähetän. mä en tosiaan jaksaisi lähteä taas keskustaan näyttään jotain rikkinäistä mekkoa, varsinkaan kun sen rikkimenemisen voi aika helposti todistaa lähettämällä yllä olevan kuvan niille.

    KappAhl on kyllä muutenkin kiva liike asioida, tykkään nykyään melkein enemmän ku lindexistä (varsinkn lastenosastosta).

    VastaaPoista
  7. Haha, aika dramaattinen lähestymistapa mutta uskoisin olevan toimiva. Jos meilaisin eka ja sit jos ei tehoa, menisin rääsyissä ja tippa linssissä valittamaan myymälään :D

    VastaaPoista
  8. Pakko kysyä, että oliko tää se mekko, mistä maksoit 2 euroa? :D

    VastaaPoista
  9. Ei, tämä maksoi huimat kolme euroa! :D Ne vaan totesi, että sen outlet-hinta on ollut parinkympin luokkaa ja sitä on alennettukin (nappasin omani viimeisten kappaleiden rekistä) mutta koska ostokuittia ei ole, ei voi minkään. Sikäli harmittaa, koska mekko oli megakiva ja materiaali sellainen, jota en välttämättä osaisi korjata. Ja koska sinne upposi se mahakin. Hmph.

    Neljän viikon päästä on faijan häät ja mun pitää etsiä sinne uusi mekko, vanhaan kun ei voi oikein luottaa. Saman suuruisella budjetilla yritän löytää juhlakledjut tälläkin kertaa. :D

    VastaaPoista
  10. Mun on pakko todeta, etten oo koskaan viitsinyt satsata juhlavaatteisiin hirveitä summia, kaikki on alelöytöjä ja olleet päällä lukuisissa eri kemuissa. Paitsi silkkinen vanhojentanssimekko jonka ostin kirppikseltä kahdellatoista eurolla, sitä oon käyttänyt vain kerran...

    VastaaPoista
  11. Pesin neljässäkympissä. Itse asiassa se kutistuikin sen verran että on nyt liian piukea. Mutta sehän on tiedossa että ne kutistuu, en vaan jotenkaan aatellut...

    Ja tosiaan siinä koneellisessa ei ollut mitään muuta punaista mikä sen olisi voinut värjätä kuin ne pirun mansikat ite.

    VastaaPoista
  12. Marissa kannattaa aina kysyä varmuuden vuoksi pesemisestä, itse ostin aikanaan tuotteen X (en enää muista mikä se oli) ja myyjä sanoi, että "pese ekan kerran kuudessakympissä ja sen jälkeen nekjässäkympissä, niin värit varmasti kiinnittyy". Tietenkään ei pitäis olla kuluttajan asia joutua kysymään erikseen, kun kerta on painetut ohjeet vaatteessa, mutta tuon reissun jälkeen oon aina kysynyt varmuudeksi...

    VastaaPoista
  13. Aina reklamoidaan! Mistä tulikin mieleeni että pitäs reklamoida Ivana Pikkuset kissayöpuku, muistelen että sulla oli kans jonkun sen merkin vaatteessa jotain reikiä. Meillä kainaloissa ja haaroissa. Pitäs vaan saada aikaiseksi.

    Ja onhan Lindex Itiksessäkin. Kun kuittia ei kuitenkaan ole niin en tiedä onko niin olennaista reklamoida samaan myymälään kuin mistä osti?

    Mun mansikkamekko ei vielä ainakaan ole värjäytynyt, kerran tai kaks ollut koneessa ja näyttäs pilvet olevan vielä valkeat ja toivottavasti sellaisina pysyykin.

    VastaaPoista
  14. Mietin tätä ihan samaa, kun mulle on joskus Marimekosta sanottu just trikoiden kohdalla, että kuudenkympin pesu just siks ettei värit sekotu...

    VastaaPoista
  15. Itekin ostin aina ennen sukat Lindexilta mutta laatu on todella huonoa nykyään. Reklamoin heille sähköpostitse joskus ja ikinä ei tullut vastausta. Koitan vältellä kyseistä putiikkin, joitakin lasten vaatteeita olen sieltä ostanut tarjouksella.

    VastaaPoista
  16. Mä en itse juurikaan jaksa reklamoida, toisaalta olen kai ollut laadun suhteen onnekas ettei reklamoitavaa juuri omalle kohdalle ole sattunut. Toki reklamoida kannattaa, jos virhe tuntuu kohtuuttomalta. Joskus kyse on yksittäisestä valmistusvirheestä, toisinaan siitä että esim. kangas ei vaan itsessään olekaan kovin kestävää/ ei sovellu kyseiseen vaatemalliin. Ihmisethän näitä vaatteita tekee, joten joskus niitä virheitäkin sattuu, niin harmillista kuin se sitten onkin.

    Oon miettinyt paljonkin sitä, mihin nämä vialliset vaatteet sitten lopulta joutuvat? Toki kuluttajan kuuluu saada rahalleen vastinetta, mutta joissain paikoissa viallinen tuote lentää roskiin, vaikka se olisi vielä pienen fiksauksen jälkeen täysin käyttökelpoinen. Ensimmäinen kommentoija on päätynyt hyvään ratkaisuun, kun tuote on korjattu itse ja siitä on saatu hyvitystä liikkeestä. Mutta ei kaikkia virheitä edes aina voi korjata.

    Jos haluut itse yrittää, niin tuo sun mekko on suht helposti korjattavissa. Laita taakse pieni pala tukikangasta (joko liimakangas tai sitten mekon kangasta vastaava) ompele (siksakoi) yhteen siten että siksakommel vahvistaa tuon purkautuneen kohdan ja lopuksi ompele kohta tuon saumakohdan alle. Siististi kun tekee, niin lopputulos on lähes uudenveroinen. Tuo on tosi nätti vaate, mutta matsku näyttäis myös sellaiselta, että se rispaantuu helposti. Kai tuon tyyppisiä vaatteita sitten tehdään "sesonkivaate" periaatteella :(

    Ja Marimekot tosiaan kannattaa pestä oikeissa lämpötiloissa ja varmaan tuo eka pesu 60 asteessa on hyvä neuvo. Jos se kuitenkin arveluttaa, kannattaa vaatetta silittää mahdollisimman kuumalla, se kuumuus myös kiinnittää väriä.

    Loppukaneettina vielä, että tuo Polar O. Pyret ainakin itse korjaa pienet virheet ennemmin kuin että tuote vaihdetaan täysin uuteen. Ostettiin sieltä joskus kavereitten kanssa lahjaksi joku unipuku kaverin vauvalle, josta pärähti vissiin suhteellisen pian neppari irti ja se sitten korjattiin liikkeen kautta. Tosin tuosta on jo kolme vuotta aikaa, mutta mun mielestä systeemi oli hyvä ja toimiva.

    VastaaPoista
  17. entisenä Stockalaisena on pakko sanoa, että Stockalla on normaalisti kyllä äärimmäisen avarakatseinen palautusjärjestelmä. Ehkä sitten Outletissa on eri käytäntö, kun tuotteet ovat jo niin alennettuja? Harmi sinänsä, mutta kannattaa miettiä, voisko niitä hihoja lyhentää tai muokata jotenkin tai jopa poistaa hihat kokonaan? Näin sais ainakin mekon käyttöikää jatkettua. Toki riippuen siitä mekon mallistakin.

    VastaaPoista
  18. Mäkin olen ollut Stockalla töissä ja siksi vähän hämmästelinkin tätä reklamointisysteemiä. Muistan ohjeistuksen olleen ihan eri, mutta uskon, että kyseessä on tosiaan jonkinlainen outletin oma käytäntö.

    VastaaPoista
  19. suosittelisin ehkä kuitenkin ihan sellaista normaalia, asiallisesti etenevää reklamointitapaa. Sellanen "kaikki koettelee, *huokaus*, loma keskeytyi" -nillitys ottaa vaan asiakaspalvelijaa vasempaan aivolohkoon. Eihän se sen myyjän vika ole miten bangladeshin riistetyt lapset ovat saumat ommelleet. Eipä ole varmasti ollut myöskään tekemässä valikoimapäätöksiä. Reklamoida pitää ja omansa pyytää takaisin, varmasti ne saatkin.

    VastaaPoista
  20. Aina kannattaa reklamoida! Mun melkein kaksi vuotta vanha, mutta harvakseen käytetty, Gudrun Sjödenin ohut, vuoriton jakku kului kummasti kainaloitten alta. Vaate oli sopivan kokoinen. Koska se oli ollut mulla jo 2 v., sain takaisin "enää" 60% hankintahinnasta. Ostin sillä hienon ale-hameen Gudrunilta...

    VastaaPoista
  21. Aivan ihana mekko! Saakohan näitä vielä lindexiltä :--D Laatu ei haittaa ku kuosi on noin huippu!

    VastaaPoista
  22. No ehkä tossa reklamointitavan esittelyssä oli myös huumoria mukana...

    VastaaPoista
  23. juu tiedän =), muistutin vaan kanssaihmisiä siitä tiskintakaisestakin elämästä :)

    VastaaPoista
  24. Entisenä vaatekaupanmyyjänä (ei tosin Lindexillä) voin sanoa, että aina kannattaa reklamoida. Viallisen tuotteen vaihtamiseen tai palauttamiseen ei tarvita kuittia ainakaan siinä tapauksessa, että kyseessä on liikkeen oman merkin tuote tai voidaan muuten varmuudella sanoa tuotteen olevan peräisin kyseisestä puljusta. Olennaista ei kuitenkaan ole se, että ketjumyymälästä ostettu tuote palautetaan juuri siihen nimenomaiseen liikkeeseen, josta tuote on ostettu. Toki näin kannattaa menetellä, mikäli se on mahdollista.

    Riippuu kunkin myymälän käytännöistä, miten viallinen tuote pyritään hyvittämään. Varsinkin niissä tilanteissa, joissa samaa tuotetta ei enää ole jäljellä, mutta asiakas haluaisi pitää tuotteen ja korjata sen itse, korvataan melko usein osa tuotteen hinnasta. Hinnanalennus riippuu vian laadusta. Joskus saatetaan tyrkyttää myös liikkeen lahjakorttia hyvitettävälle summalle käteisen sijaan. Joissain liikkeissä viat, kuten ratkenneet saumat tms. voidaan tarjoutua korjaamaan joko liikkessä tai ompelijalla. Yleensä viimeinen keino hyvittää viallinen tuote on kaupan purku. Siihen pitäisi asiakkaalla olla kuitenkin oikeus erityisesti silloin, mikäli korvaavaa tuotetta ei ole tarjolla tai tuotteessa olevaa vikaa ei ole mahdollista korjata. Näissäkin tilanteissa saatetaan tarjota mieluummin liikkeen lahjakorttia kuin käteistä.

    Valitettavasti aina reklamointi ei suju näin kuin sen pitäisi. Silloinkaan vika ei luultavasti ole myyjässä vaan puljun vähintäänkin kyseenalaisissa käytännöissä.

    Tsemppiä reklamointiin!

    VastaaPoista
  25. [...] Mekkokin tuli vaihdettua uuteen, ei se reklamoiminen ollutkaan mikään operaatio mahdottomuus, senkun käveli Lindexiin. Kroppa näyttää mekkokuvassa hauskalle, kun tuuli ihan hirveänä. Ihan ku mulla olis tosi mehevä peräsin ja iso maha vain toisella puolella! Oikeasti olen kylä tätä nykyä tasaisen H-mallia, tiimalasia odotellessa. [...]

    VastaaPoista
  26. Kirjoitit sukkahousujen reikiintymisestä...

    Kävin muutamia viikkoja sitten reklamoimassa Lindexillä. Mulla oli muutama tuote, joista annoin palautetta. Eräs tuotteista oli juurikin sukkahousut, jotka olivat menneet ekalla pukemiskerralla rikki useammasta kohdasta. Olin kuulemma vain pukenut ne väärin päälleni, vaikka puin ne samalla lailla kuin aina ennenkin. Itse sukkiksissa ei tietenkään ollut vikaa... Enkä saanut sukkiksista minkäänlaista hyvitystä. Muista tuotteista sain hyvityksen/ uuden tuotteen tilalle. Harmittaa tuo Lindexin laadun heikeneminen. Lindex oli mun lempparikauppa. :(

    VastaaPoista
  27. Toi mekko on muuten ihana! Mäkin oon sitä kahdesti nyt Lindexillä kuolannut. Taisi viimeksi olla jopa alessa. Silti en ostanut. Tykkään tosta kankaasta tosi paljon.

    VastaaPoista
  28. [...] ole ainoa jolla on liian paljon kokemuksia harmaantuneista ja värjäytyneistä valkoisista. Taannoin reklamoin Marimekolle mansikkavuorimekosta, jonka pilvet meni heti punaiseksi. Tällä sekin olisi [...]

    VastaaPoista

Kommenttien valvonta päällä.

Flickr Images