Viisi perhematkailuvinkkiä Bomballe

mainos: Break Sokos Hotel Bomba Kotimaan matkailu on ollut meidän perheen juttu pitkään, mutta nyt sen suosio on räjähtänyt - sattuneista s...

mainos: Break Sokos Hotel Bomba

Kotimaan matkailu on ollut meidän perheen juttu pitkään, mutta nyt sen suosio on räjähtänyt - sattuneista syistä. Ja hyvä niin, sillä Suomesta löytyy upeita matkailukohteita moneen makuun, eikä rantalomistakaan tarvitse luopua, vaikka kohteena olisikin niinkin eksoottinen paikka kuin Suomi. Ja ei, en puhu eksoottisuudesta mitenkään kieli poskessa, sillä maantieteellisesti laajaan maahamme mahtuu todella erilasia ja omalaatuisia kohteita ja elämyksiä, joista nyt esittelyssä on Pohjois-Karjalassa sijaitseva Bomba.

Niin mikä Bomba, kysytte ehkä? Niin minäkin kysyin, sillä Bomba kuulostaa aivan joltain muulta kuin Suomessa sijaitsevalta lomailu/kulttuurikeskittymältä. Mutta sitä se vain on! Nurmeksessa sijaitseva Bomba on ainutlaatuinen lomakohde kolmen kansallispuiston, Hiidenpuiston, Tiilikkajärven ja Kolin läheisyydessä, mutta tarjoaa paljon muutakin kuin eräelämyksiä.

Vietimme l0-vuotiaan lapseni kanssa kaksin kolmen vuorokauden aktiivisen perheloman Bomballa, josta tässä esittelen viisi kiinnostavinta tärppiä Bombaan tuleville!

Break Sokos Hotel Bomba

Bomballa on paljon valinnanvaraa majoittumisen suhteen. Meidät Pohjois-Karjalan seikkailuun kutsunut Break Sokos Hotel Bomba tarjoaa niin saunallisia lomahuoneistoja kuin valoisia hotellihuoneitakin. Meillä käytössämme oli standard parvihuone, jossa on pedit neljälle majoittujalle kahdessa kerroksessa. Alakerrassa olevat sängyt ovat normaalilevyisiä ja yläkerran sängyt mitoitettu lapsille/koululaisille, sillä ne ovat hieman kapeampia (60cm).

Huoneessa oli mukavasti tilaa ja tottakai oma wc ja suihku. Ammetta ei huoneesta löytynyt, sillä hotellin alakerrassa sijaitsee upea Bomba Spa, jonne me kävelimme suoraa kylpytakeissa jokaisena lomapäivänämme. Hotellissa on myös oma ravintola, Trattoria Pielinen, joka on ehdottomasti kokeilun arvoinen. Annokset ovat paikalliseen tapaan vieraanvaraisia eli maukkaita ja isoja.

Iloisena yllätyksenä hotellimme tarjosi myös ilmaisia lainapyöriä, joilla oli kiva huristella vähän kauemmaksikin: Kävimme pyöräilemässä Nurmeksen kauppalassa sekä Porokylässä Lempi-ravintolassa lounaalla sekä nurmeslaisen Sastan outletissa hankkimassa matkamuistoksi pari t-paitaa.

Bomba Spa

Bomban elämyskylpylä, Spa Bomba sijaitsee Break Sokos Hotelin yhteydessä, ihan Pielisen rannalla. Kylpylä on todella kivan näköinen ja mukava ajanviettopaikka niin lapsille kuin aikuisillekin. Pienille lapsille löytyy oma allas ja sisätilojen lisäksi osa porealtaista sijaitsee ulkona, mistä on upea näköala järvelle. Tykkäsimme todella paljon kylpylästä ja kävimme siellä ihan joka päivä, viimeiset kylvyt otimme vain tunti ennen kotiinlähtöä.

Kivaa kylpylässä näin kesäaikaan on se, että sieltä pystyi käväisemään myös Pielisessä uimassa ja palata takaisin poreisiin ja saunomaan.

Vedessä lillumisen lisäksi Bomba Spasta löytyy ihania erilaisia saunoja sekä elämyssuihkuja, joista Kaamos suosittelee erityisesti Bomba Wildlife-suihkua vanhemmille (varoitus, sieltä sataa yhtäkkiä jääkylmää vettä niskaan eikä kiljumiselta voi välttyä :D).

Pielinen

Bomba sijaitsee ihan Pielinen järven vieressä ja järvi tarjoaa monenlaisia mahdollisuuksia vedessä harrastamiseen. Kaamos on jo pitkään kalastanut isän kanssa pienellä lähijärvellä Somerolla, joten päätin yllättää hänen veneellä tehtävällä kalastusreissulla vähän isommassa lammikossa. Tilasin siis Villi Pohjolan kautta parin tunnin kalastusretken, joka lähti ihan hotellin vierestä laiturilta.

Saimme mukaamme kalastusopas Toni Helanderin Pielisen retkeltä, joka toimii kalastusmatkojen ohjelman tuottajana. Saimme retken aikana kuulla paljon paikallisesta luonnosta ja kalastuksesta sekä opetella jigikalastusta Tonin lainavälineillä. Retki oli meille molemmille tosi kiva kokemus eikä vähiten siksi, että saalistakin saatiin. Kalan saannin optimoimiseksi Tonilla oli veneessä mukana paikannin, jolla näimme kalojen liikkeet veneen lähistöllä ja osasimme heittää jigiä juuri sinne minne pitikin. Päätimme heti retken jälkeen, että Tonin veneelle on päästävä uudelleen kalaan. Otetaan vain seuraavaksi yöpymispaikaksi Bomban huoneisto, jossa kalan kokkaaminen on helpompaa, eikä retken järjestäjän tarvitse paistella kalojamme itselleen :D

Bomban talo

Itse en tiennyt Bombasta käytännössä muuta kuin sijainnin ennen matkaamme ja mietin paljon erityisesti alueen vieraalta kuulostavaa nimeä. Alueen tarina selvisikin paikan päällä ja koko Bomban alueen nimi juontaa juurensa luovutetun Karjalan puolella Suojärvellä sijainneeseen Jegor Bombinin rakennuttamaan taloon eli Bombinin perheen taloon. Nurmeksen puolella sijaitseva Bomban talo on alkuperäistä Bombinin taloa hieman suurempi, mutta yksityiskohdiltaan lähes samanlainen kuin esikuvansakin. Bomban talo on rakennettu 1977-1978 ja sen ympärille on muodostunut karjalaista rakennus/käsityökulttuuria ja tapakulttuuria esittelevä kylä, jossa on näyttelyitä, käsityömyymälöitä, matkailuneuvonta sekä ravintola, jonka kesäpöytä kannattaa vierailulla testata. Ainakin meidän vierailun aikaan se oli tosi hyvä ja kyllä, siellä oli myös paikallisia karjalanpiirakoita tarjolla!

Luonto

Retkeilijälle Bomban sijainti kolmen kansallispuiston kupeessa on mitä parhain, etenkin jos satut olemaan omalla autolla liikenteessä. Mutta vaikka olisit julkisilla kulkeva seikkailija, löytyy Bomban lähiluonnossa paljon katseltavaa ja koettavaa ja lähin laavukin sijaitsee lähes hotellin takapihalla.

Koska matkakumppanini on viimein ylittänyt maagisen 150cm pituuden ja voi nyt ajaa aikuisten sähköpyörää, vuorasimme sellaiset Bomban karjalaiskylän Safaritalosta ihan testimielessä itsellemme. Ja olipa muuten mukavaa ja vapauttavaa, kun mäet pääsi ylös kevyesti ja matka taittui paljon tavanomaista nopeammin! Vinkiksi helppoa pyöräreittiä etsivälle suosittelen pyöräretkeä rantoja pitkin Nurmeksen kauppalaan ja vaikka Porokylään, jonne on n. 3km/ suunta). ( vähän sahan jälkeen vasemmalla puolella tietä on junarata, jonka yli skeittipuiston läpi pääsee kauniille hiekkaiselle ratatielle)

Tekemistä Bomballa riittää varmasti pidemmäksikin aikaa, meillä kolme vuorokautta hujahti todella nopeasti.

KOE BOMBA SYYSLOMALLA! Varaa syyslomallesi (1.9.-31.10.) vähintään kolmen yön majoitus. Saat 1-2 hengen metsäpuolen standardhuoneet hintaan 90€, lisävuoteet 15eur/vrk/lapsi ja 20€/vrk/aikuinen. Edun saat koodilla BSYKSYETU, varaa huoneesi Break Sokos Hotel Bombaan https://www.sokoshotels.fi/

2 kommenttia

1. Kiva, mutta mikä nämä huvitukset olisi maksanut teille, jos olisitte itse ne kustantaneet? Jos mainostetaan, olisi mielestäni mukava nähdä hintojakin. Ja juu, perheet ja porukat on eri kokoisia ja linkeistä pääsee näkemään.

VastaaPoista
  2. Hei, vastaan uudelleen kun edellisessä vastauksessa oli muutama kirjoitusvirhe!

Mulla on ennen ollut hintoja esillä, mutta olen poistanut ne parista syystä:

1. Ne ovat aiheuttaneet sekaannuksia, sillä hinnat muuttuvat sesonkien, vuodenaikojen ja ajan kuluessa. Ajankohtaisin tieto löytyy aina linkin takaa.

2. Nämä ovat maksettuja mainoksia ja ajatus on saada sivuille myös liikennettä ja kohdentaa jatkossa digimainontaa entistä paremmin kiinnostuneille. Digimainoksethan ovat kaikilla jo nyt näkyvillä, mutta sivuilla vierailu palvelee myös niiden näkijää, et saa niin paljon mainoksia asioista jotka ei kiinnosta ja enemmän niitä, joista olet osoittanut olevasi kiinnostunut.

3. Meidän reissut (joista muuten maksan useimmiten suurimman osan itse poislukien aikataulutetut pressimatkat. Esim Bomban reissu ei ollut meille "ilmainen") on työreissuja, joissa tehdään viiden päivän aktiviteetit päivässä. Se mitä minä sisällöntuotantoreissuilla teen ei ole verrattavissa edes perheeni "omaan lomaan", joten kannustan seuraajia ensisijaisesti etsimään vinkeistä ne omat jutut ja katsomaan sen hetkisen hinnan linkin kautta. Jos mä ilmoitan käyttäneeni päivässä esim 250e/ pää huvituksiin, se ei luo mitään muuta kuin sekaannusta paikan hintatasosta. Sillä totuus on, ettei kukaan muu kuin sisällöntuottaja tee meidän tahtiin asioita lomalla, missä on tarkoitus ennemminkin pysähtyä kuin suorittaa sata lasissa.

Toivottavasti tämä auttoi ymmärtämään miksi hinnat löytyvät mainostajan ja/tai ohjelmapalveluiden sivuita.