Apua, feminismistä tuli muotia!

R-A-K-A-S-T-A-N kantaa ottavia vaatteita ja kaikenlaisia raflaavia tekstejä paidoissa. Minusta on ihailtavaa, että ihmiset ottavat kanta...


R-A-K-A-S-T-A-N kantaa ottavia vaatteita ja kaikenlaisia raflaavia tekstejä paidoissa. Minusta on ihailtavaa, että ihmiset ottavat kantaa pukemalla päälleen esimerkiksi WWF:n pandahupparin tai julistamalla jotain muuta itselleen tärkeää. Tai oli, kunnes tässä loppukesästä huomasin, että jopa melko epätrendikkäänä pitämäni KappAhl myi t-paitaansa feministisellä sloganilla. Olo oli vähän kuin yläasteella, milloin oli tärkeää olla aito hoppari tai punkkari ja sitten jotkut vaan pöllivät tyylin tietämättä yhtään, mistä alakulttuurin vaatetus on saanut alkunsa. 

Kuten kaikki tietävät, perustuu vaateketjujen ansaintalogikka trendeihin ja niiden vastatrendeihin. Kun kaikilla on pillifarkut, siirrytään trumpetteihin. Aikuisten vaatteita enää harvoin ostetaan puhtaan tarpeen vaan mielihyvän, erottautumisen, samanlaistumisen ja milloin minkäkin fiiliksen johdattamana ja usein juuri samaan aikaan vaatekauppoihin tulleet peplumhelmat tai nyöripaidat myös katoavat sieltä samaan aikaan. Ja samaan aikaan ne ovat myös pois kaduilta, passé, totally out. Ja tämä on asia mitä pelkään aina, kun jostain itselle tärkeästä asiasta tulee trendikästä, ihmiset kiinnostuvat asiasta hetkiseksi, kyllästyvät ja heittävät aatteen t-paidan mukana kierrätykseen.

Mutta voiko näin oikeasti käydä? Isoilla ketjuilla ja merkeillä on myös vaikutusvaltaa ja isojen toimijoiden (kenties markkinointimielessä tehdyt) linjat myös ohjaavat suuria massoja. Kun ylikansalliset ketjuliikkeet siirtyvät luomupuuvillaan tai vastuullisesti tuotettuun farkkukankaaseen, se vaikuttaa ison massan kulutukseen väkisinkin enemmän, mitä pienen ekopuuvillasta hattuja ompelevan käsityöläisen panostus asiaan. Asia ei tietenkään ole yksi yhteen, mutta yleensä massat vaikuttavat silti enemmän kuin pienet ryhmät. Ehkä myös feminismissä?

Ja jos mietitään feminismiä, on upeaa, että se saa pelkästään sanana tällaista näkyvyyttä mitä nyt. Mutta kuinka moni oikeasti edes miettii vaatteidensa sanomaa, jengihän on kulkenut ties missä South Beach Surf Club Since 1972 logoissaan jo vuosikausia, eikä heitä ole kiinnostanut ettei tuollaisia paidassa lueteltuja juttuja ole oikeasti olemassakaan, kunhan oli kivan näköinen logo ja toi itselle hieman surffilookia. Samalla tavallako myös feministisiä sloganeita ostavat ohittavat tekstit ja pitävät vaatetta kunnes löytävät korvaavan logopaidan vielä kivemmalla sloganilla? Voiko seuraava slogan olla vastatrendien mukaisesti jopa feminismiä vastustava?

Jossain määrin, vaikka feministiset sloganit ovat vähän alkaneet ahdistamaankin, päädyin diggailemaan tätä muoti-ilmiötä, sillä jos joku niin tällainen massaliike voi ainakin tylsistyttää feminismisanan terävimmän kärjen, sen kärjen jonka vuoksi moni nainen vieläkin vaatiessaan naisille oikeuksia livauttaa väliin että "mutta en silti ole feministi". Että sitä sanaa ei tarvitsisi pelätä ja että se sana kuuluisi jokaisen meidän sanavarastoon, niidenkin jotka eivät "puhu feminismiä"* sujuvasti. Että  lopultakin feminismi ja feministi olisivat vain sanoja, joilla on tarkoitus - ei kirosanoja, joiden merkityksestä liian moni ei edes tiedä.

*) Olen itse ollut aina feministi ja tasa-arvon kannattaja, mutta useimmiten täysin pihalla netin feminismiryhmien keskusteluja lukiessani. Olen liian rento jopa Rentoon feminismiryhmään enkä tunne siitä huonoa omatuntoa. Ja kyllä, minullakin on ketjuliikkeen feminismipaita.


4 kommenttia

  1. Minusta feminististen sloganien päätyminen valtavirtaan on hyvä juttu.
    Kun se 15-vuotias tyttö joka tapauksessa ostaa sen paitansa sieltä H&M:ltä tai Ginasta, on parempi että siinä lasten ompelemassa paidassa lukee jotain naisia voimauttavaa kuin vaikkapa Surf 4 lyfe (tai Pop my cherry, minkä kerran bongasin lastenvaatteesta).
    Vahingossa joku pieni prosentti sen paidan ostaneista saattaa jopa muistaa paidan sloganin ja perehtyä feminismiin syvemminkin.
    Toki on mälsää, että ketjut tekevät rahaa kylmästi hienolla aatteella ratsastamalla ja heittävät seuraavana sesonkina feministiset sloganit roskiin. Silti tää on minusta enemmän positiivinen ilmiö kuin riistoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toki myös Surf 4 lyfe voi olla voimauttavaa (mulle snoukkatyttönä joku lumilautailujuttu olisi voinut ollakin!) mutta tuossa on vinha perä. Nyt oli muuten tullut Prismoihin jenkkiläisen Boy Meets Girlin mallisto, joka oli aika kantaanottava nuorisolaisille suunnatuksi :)

      Poista
  2. Yleinen ihmisyyden puolustaminen olisi tärkeämpää kuin vain jonkun ryhmän tai poliittisen suuntauksen esille tuominen. Naiseus on esim. laajempi asia kuin feminismi.
    Feminismi on poliittinen suuntaus ennen kaikkea, ei edusta kaikkia naisia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, onko sinulla jokin tapa jolla puolustat yleistä ihmisyyttä? Miten tuot sen esiin elämässäsi?

      Poista

Kommenttien valvonta päällä.

Flickr Images