Mutta miten meni telttayö kuusivuotiaan kanssa?

Kesän eka telttayö takana. Kuten jo kerroin, päätettiin osallistua Suomen ladun järjestämään Nuku yö ulkona- tempaukseen ja nukuttiin viime yö, eli lauantain ja sunnuntain välinen yö teltassa järvenrannassa metsän syleilyssä. Alkuperäinen tarkoitus oli nukkua yöpymispaikkamme vieressä sijaitsevalla laavulla, mutta lopulta teltta tuntui kuitenkin mukavammalta vaihtoehdolta lapsen unen tulon kannalta ja siksipä kokosimme telttamme harjulle, josta oli suora näköyhteys järvelle.

Nuku yö ulkona-tempaus olisi voinut omiin aikatauluihimme pohjautuen olla kyllä ihan joku muu viikonloppu, lähdimme nimittäin metsään Kaamoksen 6v syntymäpäiväjuhlien jälkeen ja palasimme jo puolen päivän jälkeen sunnuntaina takaisin jatkamaan juhlimista uusien vieraiden kanssa. Lauantai-iltana se olin minä, jota hieman tylsistytti lähteä metsään, mutta tällä kertaa emme kuitenkaan joutuneet vaeltamaan kamojemme kanssa pitkään, vaan saimme kyydin lähes laavulle saakka. Joten ihan hyvin jaksoimme kantaa kamatkin metsään juhlimisen jälkiväsyssä.

Ilta luonnossa meni peruskaavaa noudattaen, tutustuimme luontoon, söimme iltapalaa ja makoilimme riippukeinussa. Tähän aikaan kesäyö on niin valoisa, että lapsen unta odotellessa pystyin lukemaan vielä uusinta Huiliakin samalla kun kuuntelin metsän ääniä. Jostain kuului kuikan ääntä ja lähellä kukkui myös käki. Kaamos nukahti tosi nopeasti telttaan synttärilahjaksi saamaansa spinneriä pyöritellen.

Vähän aikaa lapsen tuhinaa kuunneltuani avasin yöllä teltan oven ja kävin vielä yksin pienellä kävelyllä ihan teltan lähellä. Järvi oli tyyntäkin tyynempi ja kirkasvetisyytensä vuoksi muutaman metrin päässä rannasta uiskentelevat kalat näkyivät hyvin vedestä. Koska onkea tai virveliä ei ollut mukana jätin kalat polskimaan ja uitin itsekin jalkojani matalassa vedessä.

Lopulta kävelin itsekin telttaan ja huonon retkipatjavalinnan vuoksi nukuin pelkän sammalpehmikkeen päällä makuupussissani. Kaamos ei herännyt koko yönä, mutta oli kuoriutunut jossain vaiheessa yötä makuupussistaan ulos ja kertoi olleensa vähän kylmissään yön aikana. Tästä opin, etten jätä lämpimänäkään yönä lapsen makuupussia raolleen, vaan vedän viimeistään lapsen nukahdettua sen kiinni niin, ettei makkarista pääse kuoriutumaan helposti ulos.

Koska kielsin illalla uimisen yön kylmyyden pelossa, olisi aamulla ollut vielä hyvin aikaa nostaa märkäpuku naulasta ja käydä pulahtamassa veteen. Itse en kuitenkaan viitsinyt lähteä aamu-uinnille ja lapsikin tykkäsi enemmän vain hengailla ja tutkia ötököitä synttärilahjaksi saadulla suurennuslasiaparaatilla, joten uiminen jäi toiseen kertaan. Aamupalan syötyämme alkoikin vähän ripotella vettä taivaalta ja päätimme nopeasti pakata teltan takaisin pussiinsa ja odotella laavulla kyytiä pois metsästä.

Nyt olo on itselläni vähintäänkin väsynyt, kaksi päivää juhlimista, metsäyö sekä pieni flunssan alku veivät kyllä hyvin tehot sunnuntai-illasta. Tämän postauksen jälkeen ajattelinkin siis hetken vain olla ja mennä ajoissa nukkumaan, sillä huomenna on taas arki ja työpäivä. Kaamos onneksi jäi jo kesälomalle ja saa jäädä nauttimaan luonnosta maalle vielä useammaksi viikoksi ennen oman lomani alkua.

5 kommenttia

1. Ihanan kuuloinen viikonloppu, johon saitte mahtumaan paljon kaikkea kivaa! Aika tehokkaasti käytetty, siis :-D Nää sun luonto-postaukset on tosi kivoja ja tekee itellekin retkeilyhimon, vaikka perillä retkikohteessa aina sitten vähän kiroankin millaista säätöä ja toistuvaa juurakoihin kaatuilua kaksi- ja kolme - vuotiaiden kanssa retkeily on :-D

Vastaukset
    1. Nopeasti he onneksi kasvavat siihen ikään, että voi oikeasti yhdessä harrastaa eräilyä! :)

Poista
  2. Kysyisin vähän kantamusten painosta: mitä esim. noi teidän varusteet painaa (ilman eväitä)?

Vastaukset
    1. hmmm...nyt pistit pahan. Teltta painaa n. 5kg, se on Jack Wolfskinsin Eclipse 3 ja laadultaan hyvä, mutta nuo kaaret painaa jonkun verran enemmän mitä paremmissa vaellusteltoissa. Eli teltan löytää kyllä kilon kevyempänäkin, ihan perus retkeilytelttoja saa mm Citymarketista, Tokmannilta ja varmaan mistä vain isommasta sekatavaraliikkeestä :) Makuupussit ei juurikaan paina, mutta vievät toki tilaa ja sama homma makuualustojen kanssa, kevyitä mutta tilaa vieviä.

Me roudattiin kaikki kamat yhdessä Ikea-kassissa (kyllä!) ja tuossa Kaamoksen pienessä repussa. Mitäs mä nyt sanoisin kilomääräksi, ilman eväitä ehkä 8kg tavaraa?

Poista
  3. Oi, tuo pyyhe :). Ihan epäolennaisuuksiin siis kiinnitin huomion. Vanhemmillani oli lapsuudessani tuommoiset pyyhkeet. Toisella tuo sama väri ja toisella semmoinen oranssi/ruskea sävyinen.
    Oot kyllä reipas. Mä en ois jaksanu juhlien välissä lähteä telttailemaan.