What Susie says

Tällä hetkellä työpaikkani Bastella Median ympärillä velloo kaksi somekohua. Ensin Paskat kirppislöydöt -blogin kirjoittaja hyökkäsi työpaik...

Tällä hetkellä työpaikkani Bastella Median ympärillä velloo kaksi somekohua. Ensin Paskat kirppislöydöt -blogin kirjoittaja hyökkäsi työpaikkaani kohtaan ja sitten Mami Go Go -blogin bloggaaja Minttu kertoi pahasta mielestään. Tässä postauksessa vastaan jälkimmäiseen.


Blogimaailma on ottanut viime vuosina suuria harppauksia, sillä se on kehittynyt ja ammattimaistunut ja siitä on tullut osa yritysmaailmaa. Harrastuspohjalta lähteneestä toiminnasta on tullut bisnestä. Itsenäiseen bloggaamisen vapauteen tottuneille bloggaajille portaalien säännöt ja freelancer-sopimukset saattavat tuntua oudoilta ja rajoittavilta. Niiden tarkoitus on tukea järjestelmällistä liiketoimintaa ja mahdollistaa isommat yhteistyökuviot ja kuukausipalkan maksamisen.


Aloitettuani työni Bella-blogeilla huomasimme, että lahjakortteja vastaan tehdyt blogiyhteistyöt eivät olleet kannattavaa liiketoimintaa. Siksi portaalin ulkopuolisesta, liian usein tavaravaihtoon ja lahjakortteihin perustuvasta yhteistyöstä haluttiin luopua. Kirjoitin aiheesta viimeksi syksyllä täällä.


Kenestäkään ei tunnu hyvältä antaa negatiivista palautetta tai kritiikkiä. Blogiportaalia pyörittäessäni joudun kuitenkin joskus antamaan negatiivista palautetta bloggaajille. Olen myös itse saanut osakseni kritiikkiä, ja tämän tapauksen osalta myös alentavia ja loukkaavia kommentteja sekä syyttelyä.


Mielipahaa ei tulisi lakaista maton alle, vaan se pitäisi pystyä ratkaisemaan. On ikävää, että Minttu on kokenut, että häntä on kohdeltu väärin. Harmillista on myös, että häneen ei saatu jo syksyllä yhteyttä, jotta asia olisi voitu käsitellä hänen kanssaan. Viime syksynä valitettavasti katsoin tilannetta sormieni läpi ja vasta nyt asiaa hoidetaan perusteellisesti, yhdessä lakimiehen kanssa.


Tarinassa on aina kaksi puolta. Kuten eräs yhteistyökumppanimme totesi:
What Susie says about Sally says more of Susie than of Sally. Remember that.


Uskon, että tästä seuraa jotain hyvääkin, ja alalle muodostuu selkeät pelisäännöt, jotta jatkossa tämän kaltaisilta kiistoilta vältytään. Minun ja toivottavasti myös kaikkien muiden tavoitteena on tuottaa mielenkiintoisia postauksia, huolehtia toiminnan kannattavuudesta ja pitää samalla homma hauskana ja mielekkäänä.


Seuraa blogiani Instagramissa, Facebookissa ja Bloglovinin kautta.

32 kommenttia

  1. Eräs pitkäaikainen lukijasi13. kesäkuuta 2015 klo 1.42

    Huhhuh. Tämä valitettavasti vahvistaa käsitykseni Bellablogien ja Bastella Median tavasta toimia uhkaillen ja hyytävästi bloggaajiaan kohtaan, jopa entisiäkin. En voi kuin ihmetellä, miten aiotte enää nostaa portaalinne kuvan positiiviseksi. Aivan karmeata luettavaa oli tämä postaus, jossa kyseisessä firmassa toimivana työntekijänä hyökkäät näin epäammattimaisesti jo teidät jättäneen bloggaajan kimppuun uhkaillen lakimiehillä ja selityksillä. Todella hirveätä.

    VastaaPoista
  2. hei! Pidän blogistasi, vaikka oma elämäntilanteeni onkin melko erilainen :) En ota kantaa siihen, kuka on oikeassa ja kuka väärässä - todennäköisesti syytä on molemmissa ja kaikilla varaa kehittyä näin haastavissa tilanteissa. Henkilökohtaisesti minua vain ihmetyttää edustamasi organisaation tapa käsitellä kriisitilannetta. Kuten sanoit, kyse on nykyään pääosin bisneksestä jolloin tulisi muistaa että asiat riitelevät, eivät ihmiset :) kiusaaminen ja tunne väärinymmärretyksi tulemisesta ovat henkilökohtaisia kokemuksia ja näihin tulee aina suhtautua riittävällä vakavuudella. Puolustelu ja syyttely harvoin johtavat hedelmällisin tuloksiin. Kun alkaa keittämään liikaa, olisi hyvä pyrkiä irtautumaan tilanteesta, jottei kaiva itseään syvemmälle mielipahaan ja kuoppaan :)

    Itse olen omien opintojen kautta tutkinut esimerkiksi johtajuutta, organisaatiokäyttäyrymistä ja työhyvinvointia. On selvää, että hyvinvoivat yksilöt ovat tuottavia työntekijöitä. Näin ulkopuolisen silmin tilanne onkin varsin kiinnostava - miten kriisi käsitellään (molemmat osapuolet) ja miten tilanteesta toivutaan. Syytökset (aiheesta tai aiheetta) on aina helppo lukea henkilökohtaiseksi hyökkäykseksi enkä itse kadehdi tilannettasi. Olet portaalin edustaja, mutta samalla kirjoitat henkilökohtaista blogia. Tilanne tässä mittakaavassa lienee myös uusi koko poppoolle, joten oletteko harkinneet puolueetonta tahoa setvitään ristiriitoja? Niin, että kaikki osapuolet kokevat tulleensa kuulluksi ja kriisi saadaan selvitettyä aidosti - ei yksin lakimiesten välityksellä.

    Näin lopuksi tahtoisin vielä pienen ajatusleikin: kuvitellaan tilanne että kaikki syytökset ja huhut olisivat perusteettomia ja tarkoitus vain levittää "paskaa" v-mäisyyden ilosta. Itse näen, että tässäkin tilanteessa on ensiarvoisen tärkeää tutkia tilanne avoimesti viestimällä perinpohjaisesti eikä lähteä sotaan kirveet kourassa. Maltti on valttia ja auttaa jatkossa vastaavissa tilanteissa. Tässä kohtaa työnantajasi ei mielestäni ole valitettavasti onnistunut lainkaan.

    "What Susie says about Sally says more of Susie than of Sally. Remember that." - tämä toimii molempiin suuntiin ;)

    Kaikkea hyvää ja virheiden myöntäminen ja niistä oppiminen ovat elämää ja kasvua. Ja kasvu tekee kipeää :)

    VastaaPoista
  3. Miten olis jos selvittäisitte tämän riidan ei-julkisesti...?

    VastaaPoista
  4. Miten olis jos selvittäisitte tämän riidan ei-julkisesti..?

    VastaaPoista
  5. Kyllä minulle jäi etenkin Mintun kirjoituksesta sellainen kuva että se suurin koettu vääryys ei todellakaan liity sopimusasioihin vaan nimenomaan portaalin edustajien käytökseen ja tapaan jolla tilanne hoidettiin. Kun tätä soppaa on pari päivää seurannut, on jäänyt vaikutelma että juuri tämä asia on sivuutettu täysin työpaikkasi toimesta, ja nyt sinunkin, vaikka yritätkin sysätä syyn bloggaajan niskaan "kun ei saatu yhteyttä". Voiko sitä edes ihmetellä? Vai kuittasitko asian tuolla että on ikävä kyllä välillä on annettava negatiivista palautetta? Voi vain toivoa että sinä kuitenkin osaat tehdä sen asiallisesti, sillä kritiikissä itsessäänhän ei ole mitään väärää, pakkohan palautetta työnantajapuolella on välillä antaa. Väkisin sitä asiallisuutta kyllä epäilee näin ylimielisen kirjoituksen jälkeen. Kyllä, sellainen kuva tästä nyt valitettavasti jäi; ensin heität ilmoille että bloggaajat ei oikein tajua sopimusten merkitystä, sitten syytellään kun ei saatu yhteyttä ja oikein kirsikka kakun päälle tuo sitaatti, joka toimii muuten huomattavasti paremmin kuittauksena tälle kirjoitukselle. Ja lopuksi vielä yksi ajatus mikä on herännyt tästä ja toimitusjohtajanne kirjoituksesta; mielestäni alan pelisäännöillä ja sopimuksilla ei ole mitään virkaa jos käytöstavat ja ihmisläheisyys puuttuu.

    VastaaPoista
  6. Ymmärrän että tämä on tukala tilanne sinulle ja haluat puolustaa itseäsi ja työnantajaasi, mutta yhdyn edelläolevaan. Erityisesti aika ikävästi kalskahti tuo että taas nostetaan esiin kuinka asiaa selvitellään "lakimiehen kanssa". Veemäistä vallankäyttöä.

    VastaaPoista
  7. Toivottavasti Elinan hyvä ja rakentava kommentti otetaan huomioon. Itsekkin esimiestehtävissä toimivana ja usean projektin johtajana uskallan sanoa että esimies kantaa aina vastuun ja selvittää tilanteen, vaikka hammasta purren ja omalla kustannuksellaan - eikä koskaan lähde julkisesti revittelemään. Eikä ota esiin "lakimieskorttia" kun kun kyse on organisaation kriisiviestinnästä ulospäin. Sillä ulospäinsuuntautuvasta kriisiviestinnästähän tässäkin postauksessa on kyse... Mokia sattuu ja niistä opitaan. Mokansa myöntäneet firmat yleensä pystyvät kääntämään kriisitilanteenkin voitokseen!

    VastaaPoista
  8. en olis ikinä uskonut, millainen ihminen oikeasti olet!! nyt meni blogisi (ja kaikki muutkin bellablogit) boikottiin. häpeäisit!

    VastaaPoista
  9. Missä tämän postauksen kommentit? Toivottavasti sinua hävettää sillä moni häpeää puolestasi.

    VastaaPoista
  10. Ei millään pahalla, mutta tuskin voi olla sattumaa, että tätä "mielipahaa" on kokenut niin moni Bella-blogien ex-bloggaaja. Ei ole kyse nyt pelkästään Mintusta, vaan selkeästi myös Hunajaista-blogin Riikka ja Essi eivät tunteneet tulleensa ihan parhaimmalla tavalla kohdelluiksi.
    He sentään irtisanoutuivat itse toisin kuin nämä kirppisblogin "pelkät freelancerit, jotka eivät tuottaneet Bella-blogeille mitään". Siis jos tuolla ko. blogilla on 25 000 Facebook-tykkääjää, niin tyhmäkin tajuaa, että se tuo ainakin näkyvyyttä Bella-blogeille ja ehkä se nyt on vain Bella-blogien ongelma, jos tuolle blogille ei ole tajuttu hankkia yhteistyökuvioita.
    Vaikka lakimies kuinka sanoisi, että "laittomasti" ei ole toimittu, niin on se vähintäänkin arveluttavaa toimintaa irtisanoa kolme ihmistä kerralla ja vieläpä palkkaneuvottelujen jälkeen. Miksi joku haluaa ylipäänsä yhteistyöhön Bella-blogien kanssa, kun bloggaajilla ei selkeästi ole mitään arvoa?

    Tämä sinun blogisi on muuten nykyään täynnä pelkkiä yhteistyökuvioita, joista itse hyödyt. Missä on jatkopostaukset Ihmepuutarhastasi, Legolandin-matkasta?! Jos olet ylipäänsä noilla kaikilla pr-matkoilla mukana, niin miksi, kun et kerran niistä kirjoita? Mitä taas tulee näihin tsiljooniin postauksiin kauneushoidoista ja vaateyhteistöistä ja ties mistä.. Tuntuu, että kirjoitat vain sellaisista asioista, jotka sinua itseäsi hyödyttävät, mutta joille muilla ihmisillä ei ole lisäarvoa.

    Ja tuo "What Susie says about Sally says more of Susie than of Sally. Remember that." on niin skeidaa.

    Tää tais nyt olla tässä, ehtihän tässä jo pari vuotta lukea blogiasi.

    VastaaPoista
  11. Kantaa ottamatta tähän riitaan tai "syyllisiin", miksi haluat laittaa toiselle bloggaajalle henkilökohtaisen vasteen tekstiin näin julkisesti. Esim. Mami go go:n Minttu ei missäänn vaiheessa maininnut toisia osapuolia nimeltä. Mielenkiintoista miksi päätit toimia näin?

    VastaaPoista
  12. Voih. Näyttää siltä, että pari liike-elämän kirjoittamatonta sääntöä on päässyt unohtumaan.

    1. Suuri yleisö on aina pienen ihmisen puolella. Voittoa tavoitteleva (vaikka ei voittoa tuottaisikaan) taho edustaa kapitalistista vallankäyttöä ja tässä tapauksessa bloggajat ovat uhrin roolissa. Vaikka yritys olisi kuinka oikeassa, ei sen auta kuin pyytää anteeksi aiheuttamaansa mielipahaa. Ja sitähän tässä on aiheutettu, oli syy missä tahansa.

    2. Kun yritys joutuu vetoamaan sopimuksiin, on peli menetetty. Aina. Jos rauhanomaiseen keskusteluun ei päästä, tulkitaan sopimusta rosiksessa. Asiakas ei anna sopimuskaronkkaa anteeksi. Tässä tapauksessa asiakas on lukijakunta.

    3. Nöyryys. Vaikka vastassa olisi maailman hankalin ja epäreiluin ex-sisällöntuottaja, on yrityksen oltava nöyrä. Nöyrä voi olla kommentoimattakin, mutta muulla kuin nöyrällä ja vastuunkantoa osoittavalla kommentoinnilla ei voi selvitä kohuista ehjin nahoin.

    4. Yrityksellä on myös eettisiä velvotteita. Niiden laiminlyömisestä aiheutuu tämänkaltaisia kohuja.

    5. "Minun blogini, minun FB-sivuni" - ei päde enää keneenkään, ei myöskään blogin alkuperäiseen kirjoittajaan, vaikka olisi blogin "nykyomistajalla" duunissa.

    Hienoahan tässä on, että kun nousette tästä, voitte monien menestyjien tapaan julistaa, että "olemme tehneet virheitä ja oppineet niistä". Kokemus opettaa!

    VastaaPoista
  13. "Niin on jos siltä näyttää".
    Yhteinen matkamme loppuu nyt tähän, ei vain sielu anna periksi tukea tämän kaltaista toimintaa. Klikkaukseni saa nyt joku muu.

    VastaaPoista
  14. Toivon että osaat pyytää anteeksi jos olet kiusannut, sitten sinunkin on helpompi jatkaa elämää! Valitettavasti tämän blogin lukeminen loppuu tähän niin kauaksi kun kuulen että olet anteeksi pyytänyt. Itsekin kiusaamista kokeneena en voi sellaista hyväksyä.

    VastaaPoista
  15. Todellakin anteeksipyyntö on paikallaan. Uskomatonta, miten ylimielisesti Bella-blogit kohtelee bloggaajiaan - lukijoista puhumattakaan. En kyllä osallistu minkäänlaisen asian tukemiseen/ostamiseen, jossa mainitaan Bella-blogit tai Bastella-media ja kehotan ystäviäni samaan. Anteeksipyyntöä odotetaan.

    VastaaPoista
  16. Ilman tätä kirjoitusta olisin aivan ulkopuolella kaikesta tästä draamasta. En lue Mami go go-blogia (nyt kävin lukemassa) ja Paskoista kirppislöydöistä en lue koskaan kommentteja. Tätä blogia olen lukenut hyvän fiiliksen takia. En ole ollut tietoinen bloggaakan työpaikasta. Eli aika jännä fiilis tulee sellaiselle lukijalle joka ei ole syvällä blogiskenessä. Voisi miettiä, että kannattiko kirjoittaa. Mitä lisäarvoa ja fiilistä tämä kirjoitus antoi tämän blogin lukijoille...?!

    VastaaPoista
  17. Hei,
    johto selvittää asiaa omalta osaltaan. Vaikka nimeäni ei ole mainittu, niin syytökset minua kohtaan ovat kuitenkin henkilökohtaisia ja päätin niihin näin ollen vastata tällä kirjoituksella. Olen kirjoittanut tämän yksityishenkilönä.

    VastaaPoista
  18. Kiitos Elina kommentistasi!

    Käyt kirjoituksessasi hyvin läpi samoja asioita, joita olemme pohtineet myös paljon tämän tapauksen tiimoilta. Olen pyrkinyt keskustelemaan asiasta toisen osapuolen kanssa jo vuosi sitten, siinä onnistumatta. Tarkoitukseni ei ole syytellä, lähinnä selvittää asiaa omalta kannaltani.

    Bastella Media ei ole valitettavasti vielä ehtinyt antamaan julkista vastinetta tähän keskusteluun. Yrityksen reagointiaika on pidempi kuin yksityisen henkilön.

    VastaaPoista
  19. Hei Paula, se olisi ollut minunkin mielestäni mukavaa. Tilanne on nyt tämä ja valitettasti sen seurauksena tunsin tarvetta selvittää oman kantani blogissani.

    VastaaPoista
  20. Kirjoituksen ei ollut tarkoitus olla syyttelevä eikä ylimielinen, vaan selvitys asian toisesta puolesta. Valitettavaa, jos tästä jäi nyt sellainen kuva. Ajatus taustalla oli juuri tuo, jonka olet poiminutkin. Olen työni puolesta joutunut lähestymään häntä negatiivisten asioiden puitteissa, en ole ainakaan omasta mielestäni pyrkinyt loukkaamaan häntä henkilökohtaisesti. Kritiikin antaminen ja vastaanottaminen on taitolaji. Varmasti meillä kummallakin olisi tässä asiassa petrattavaa.

    VastaaPoista
  21. Olen maininnut lakimiehen siksi, että asiaa todella käsitellään kolmannen osapuolen kanssa, eikä pyritä lakaisemaan maton alle.

    VastaaPoista
  22. Otetaan huomioon kyllä, kiitos myös sinulle kommentistasi. Esimieheni kantaa kyllä vastuun ja edelleenkin selvittää asiaa. Tämä minun postaukseni oli henkilökohtainen vastine, ei siis mikään asian päätäntä.

    VastaaPoista
  23. Moderointi vei oman aikansa. Varmasti ymmärrät, että asia ei ole kovin helppo käsitellä.

    VastaaPoista
  24. Riikka on avannut omaa irtisanoutumistaan blogissaan eikä siinä pitäisi olla mitään salaisuuksia. Essi puolestaan lopetti bloggaamisen kokonaan. He eivät ole kertoneet meille mahdollisesti aiheutuneesta mielipahasta. En siis oikein osaa ottaa tähän väitteeseen kantaa.

    Paskat Kirppislöydöt-blogi on kieltämättä hieman hankala konsepti yhteistyökuvioita ajatellen. Tähän asiaan on antanut toimitusjohtajamme vastineen, en aio sen enempää ottaa siihen kantaa nyt.

    Kirjoitan blogissani sellaisista asioista, jotka minua kiinnostavat sillä hetkellä.

    VastaaPoista
  25. Vaikka Minttu ei maininnut minua nimeltä, syytökset kuitenkin kohdistuivat minuun sekä työkavereihini. Tahdoin siis luonnollisesti vastata niihin blogissani. Sain myös meilin, jossa minulta toivottiin julkista vastinetta.

    VastaaPoista
  26. Kiitos paljon kommentistasi, jossa on monta todella hyvää pointtia. Tämä blogikirjoitus oli kirjoitettu kuitenkin yksityishenkilönä, ei yrityksen edustajana. Jossain määrin tietysti samat säännöt pätevät.

    VastaaPoista
  27. Olenkin käsitellyt tätä jo aikaisemmissa vastauksissani, mutta haluaisin painottaa, että olen joutunut työni puolesta lähestymään Minttua negatiivisissa asioissa. On valitettavaa, jos hän on kokenut tämän henkilökohtaisesti tai jopa kiusaamiseksi.

    Toivon, että kukaan ei hyväksy kiusaamista. En minäkään.

    VastaaPoista
  28. Hei Ed, ylempänä on vastaus, jonka voisin osoittaa myös tähän.

    VastaaPoista
  29. Hei, olen samaa mieltä, että tämä asia ei ole sellainen, jota olisin halunnut blogissani käsitellä. Koitin tässäkin kirjoituksessa käsitellä asiaa mahdollisimman neutraalisti. Minua kohtaan oli kuitenkin esitetty sellaisia syytöksiä, että koin tarpeelliseksi reagoida asiaan jotenkin.

    VastaaPoista
  30. Samalla tavalla minäkin törmäsin aiheeseen vasta tässä blogissa. Hamrittaa, että asiasta tehtiin näin julkinen, lukijana olisin toivonut että riita olisi käsitelty keskenään ja ehkä lopuksi kirjoitettu julkisesti että asiat on nyt sovittu. Voimia, ymmärrystä ja kuuntelemisen taitoa kaikille osapuolille!

    VastaaPoista
  31. Kurja homma. Pakostikin meni maku tästä blogista ja Bella-portaalista. Yksi lukija poistuu....

    VastaaPoista
  32. Voi herraisä, että jaksat jeesustella. Aikuinen ihminen!

    VastaaPoista

Kommenttien valvonta päällä.

Flickr Images