Tietoa mainostajalle ›

LAPSENNE EI ASU SAMASSA OSOITTEESSA! JA PARI MUUTA JUTTUA KELASTA

Kela ja Bella-blogit kampanja Sain melkoisen kylmänhien otsalleni, kun meiliini tuli pyyntö tehdä yhteistyötä Kelan kanssa. Pahinta asiassa ...

Kela ja Bella-blogit kampanja


kaamos vauva


Sain melkoisen kylmänhien otsalleni, kun meiliini tuli pyyntö tehdä yhteistyötä Kelan kanssa. Pahinta asiassa oli, että minun toivottiin kirjoittavan kuinka helppoa Kelan kanssa asioiminen on. Helppoa? Samana päivänä kun kaikki hakurumbat loppuivat ja lapsiperheen tuet juoksivat niinkuin pitääkin, huokaisin syvään helpotuksesta. Ennen tähän autuaaseen tilanteeseen pääsyä olin jopa saanut kirjeen, missä todettiin ettei lapseni asu kanssani samassa osoitteessa. Nyt asia naurattaa, mutta silloin kolme vuotta sitten mietin, että olisiko vain helpompi olla hakematta niitä tukia, selvästikään mun taidot eivät olleet luotu Kelan asiointia varten.


En kuitenkaan ole ollut ainoa, jolla tukien hakeminen on tuottanut hankaluuksia ja meidän kansalaisten tarpeisiin tehty Kela onkin uusinut viime vuosina aktiivisesti palveluitaan, jotta tukien hakeminen olisi mahdollisimman yksinkertaista ja sen voisi tehdä helposti kotoa käsin. Onko Kela Kerttu jo tuttu? Tiesitkö että Suomi24:llä on Kela Kertulla oma foorumi, minne voi lähettää kysymyksiä koskien lapsiperheiden tukia? Että Kela-Kerttu löytyy myös Facebookista? Tiesitkö, että Kelan hakupapereita uudistetaan jatkuvasti helpommin täytettäviksi ja että asioiminen netissä on tehty mahdollisimman helpoksi toukokuussa uudistetun asiointipalvelun kautta? Tiesitkö, että Kela haluaa, että kaikki tukiin oikeutetut hakisivat oikeasti tukensa ja siksi markkinoivat palvelujaan asiakkaille, esimerkiksi tässä blogissa?


Ehkä tiesit, mutta minä en tiennyt. Tutustuin Kelan uuteen asiointipalveluun ja todellakin, nyt omalta etusivulta näkee ihan kaikki: maksetut tuet, seuraavien tukien maksupäivät, vireillä olevat hakemukset, niiden arvioidun käsittelyajan. Ihan siis kaiken, helposti, samalta sivulta!


elsa ja kaamos vauva


Kelan verkkoasiointipalvelussa voit

  • Hakea Kelan etuuksia

    • Lapsiperheet voivat hakea kaikki tukensa verkossa



  • Lähettää hakemukseen tarvittavat liitteet, kun olet skannannut tai kuvannut ne (ainoastaan elatussopimusta tai tuomioistuimen päätöstä ei voi lähettää verkossa).

    • Myös raskaus- ja jälkitarkastustodistuksen voi lähettää verkossa. Näin alkuperäisen voi pitää itsellään. Se pitää säilyttää vähintään 3 vuoden ajan.

    • Tarvittavista liitteistä voi esimerkiksi napata kuvan kännykän kameralla.



  • Ilmoittaa muutoksista ja lakkauttaa tuen

    • Esim. muutokset yksityisessä lastenhoidon tuessa kesällä.



  • Muuttaa tilinumeroa

  • Tarkistaa, onko hakemuksesi ratkaistu ja paljonko etuutta maksetaan

  • Tarkastella vanhoja päätöksiä edellisten kahden vuoden ajalta

    • Näitä saattaa tarvita mm. vuorotteluvapaan hakemista varten jne.



  • Tarkistaa maksutiedot ja -päivät

    • Ei turhaa jonotusta puhelinpalveluun!



  • Vaihtaa päätöksien ja kirjeiden kielen (suomi/ruotsi)

  • Toimittaa valtakirjan perheen yhteisten asioiden hoitamisen helpottamiseksi

    • Lapsiperhe-etuuksissa puolisot kyselevät usein toistensa asioista erityisesti lastenhoidon tukiin liittyen, jolloin asioinnin helpottamiseksi on järkevää toimittaa valtakirja.




kaamos vauva kirahvi

Vaikka olen jo mammailutukeni nostanut ja siirtynyt aika päiviä sitten työelämään, tulee mulle vieläkin tilanteita, missä tarvitsen tietoa Kelalta. Viimeksi väitin kivenkovaan, että kun Kaamoksen huoltajuus muuttui yksinhuoltajuudesta yhteishuoltajuudeksi, lapsilisästä otetaan yksinhuoltajalisä pois. Vasta lastenvalvoja sai mut uskomaan, että yksinhuoltajalisä kuuluu aina vanhemmalle, jonka luona lapsi virallisesti asuu jos vanhemmat eivät asu samassa osoitteessa. Olisinpa voinut tarkistaa asian Kela Kertulta, mutta en ollut kuullutkaan moisesta palvelusta! Siksi halusinkin olla mukana jakamassa tietoa Kelan uudistuneista palveluista, sillä olisin itsekin halunnut varsinkin vauvavuotena tietäväni asioinnin olevan nykyään, no jos ei helppoa niin ainakin moninkertaisesti helpompaa!


 Seuraa blogiani FacebookissaBlogilistalla tai Bloglovinin kautta.

4 kommenttia

  1. Mä olen saanut aina oikein hyvää palvelua Kelasta!
    Kerran olen "joutunut" Kelan puhelinpalveluun joskus soittamaan ja sieltäkin sain niiiiin ystävällistä neuvontaa ja soittelivat muistaakseni takaisinpäinkin vielä.
    Mutta hyviä uudistuksia nämä Kela Kertut ja Facebook aktiivisuus. ;)

    VastaaPoista
  2. Mäkin oon saanut hyvää palvelua, ei siinä. Oon vaan henk.koht. aina ihan sekaisin mihin etuuksiin olen oikeutettu ja mitä mun pitää toimittaa Kelaan ja milloin ja kauanko se homma ylipäätään kestää. Ei ole yhteen kertaan jäänyt siellä tiskillä itkun tirauttaminen kun olen ollut ihan pihalla enkä vain ole osannut täyttää lappujani oikein :D Onneksi nyt asioita on helpotettu entisestään!

    VastaaPoista
  3. Kiitos tästä! Loppuvuodesta pitäisi paneutua asioihin, hirvittää jo..! :)

    VastaaPoista
  4. No nyt on hyvä tilanne, että tiedät ton kyselemisen ja liitteiden toimittamisen ja muun olevan helppoa. Oon vähän kade sulle kun mun lapsen vauva-aikana ei ollut näin paljon tukea asioimiseen :)

    VastaaPoista

Kommenttien valvonta päällä.

Flickr Images