Meidän matkarattaat: Quinny Zapp X-tra 2012

Toivepostaus! Olen saanut paljon kysymyksiä kuvissa näkyneistä matkarattaistamme ja jokunen lukija on pyytänyt niistä omaa postaustaankin, j...

Toivepostaus! Olen saanut paljon kysymyksiä kuvissa näkyneistä matkarattaistamme ja jokunen lukija on pyytänyt niistä omaa postaustaankin, joten laitetaanpa nyt huomioita, plussia ja miinuksia. Kevät on kuitenkin matkarattaiden sesonkiaikaa.

Ostin lopputalvesta meille matkarattaat, koska kuljen usein paikoissa missä on vain vähän tilaa vaunuille. Helsingissä keskustassa on hankala liikkua perus-yhdistelmävaunuilla, sillä monissa kerrostaloissa hissit ovat todella kapeita, museoiden aulat pieniä ja bussiinkaan ei mahdu usein kuin yhdet yhdistelmät kerrallaan. Kirppiksillä vaunut ovat tien tukkona ja monissa tilanteissa yhdistelmät ovat tuntuneet ihan pirun rasittavilta, osittain ehkä siksi että totuin ennen selkäongelmiani menemään lapsen kanssa minne vain kantorepulla. Kun kantaminen on nyt edelleen puoliksi kielletty, matkikset olivat hyvä vaihtoehto.

En ole ihminen, joka haaveilee rattaista tai miettii erilaisia ominaisuuksia, vaan tarpeen tullessa hankin rattaat muutamien kriteerieni perusteella. Halusin matkarattaiden olevan todella kapeat ja että ne menevät makuuasentoon, että niissä voi työntää lasta kasvot työntäjään päin ja että ne on kierrätettävissä eteenpäin helposti. Valintani oli Quinny Zapp X-tra 2012 (graphic purple), ja tilasin ne netin kautta ulkomailta, koska hinnat Suomessa oli niin kovat.

graafinen lila

Zapp X-tra on paranneltu versio suosituista Quinny Zapp-matkiksista pienillä päivityksillä. Zappien yhden asennon istuin on korvattu käännettävällä istuinosalla, mikä menee yhteensä 5 eri asentoon. Aluksi piti miettiä onko 9 kuukautta oikea aika kääntää lapsen kasvot menosuuntaan., sillä pidin ostohetkellä tärkeänä, että lapsen kasvot olisivat työntäjään päin näin pienellä lapsella. Nyt käytössä rattaat ovat olleet kuitenkin koko ajan kasvot menosuuntaan, sillä lapsi viihtyy rattaissa paljon paremmin niin.  Yksi syy tähän on se, että kasvot työntäjään päin ollessa lapsen voi laittaa vain kahteen asentoon, joista kumpikin on makuuasento. Ja makuuasento ja lapseni ei ole koskaan tulleet toimeen.

Tässä vaiheessa on hyvä sanoa myös rattaiden painorajasta, mikä on Euroopassa 15 kiloa, mutta muualla samoja rattaita myydään 23 kilon painorajalla. Tässä taitaa olla syynä jonkinlainen EU:n testauskäytäntö, mihin Quinny ei ole lähtenyt mukaan.

ja näin kääntyy istuin ja istun kääntyy näin

Plussat: Rattaat ovat pienet, ketterät ja hyvän näköiset. Ne on opettelun jälkeen helppo kasata ja niiden kuomu on todella hyvän kokoinen. Kuomussa on läpinäkyvät sivut, mistä lapsi näkee sivuille hyvin ja 5-pistevaljaat ovat hyvin topattu. Vaunut ovat kevyet, mutta silti tukevan tuntoiset niitä käyttäessä. Mukana tuli adapterit, joilla runkoon voi kiinnittää Maxi Cosin kaukalon pikkuvauva-ajaksi. Mukana tuli myös tavarakori ja sadesuoja. Erityinen plussa muistakin Quinny-rattaista löytyvästä kuppimaisesta istuinosasta, missä oma lapsi tykkää nukkua paremmin mitä makuullaan (kokemusta on myös Quinny Buzz4 rattaista ja hyvin nukkuu niissäkin nykyään).

Näissä rattaissa on iso väriskaala, joten oma mieluinen väri löytyy varmasti. Meillä se oli tuo graafinen lila, mitä on kai tarjolla rajoitettu erä tälle vuodelle.

Miinukset: Herra Quinny oli kyllä humoristisella päällä, kun päätti kutsua tuota verkkoviritystä rattaiden alla tavarakoriksi. Tai no, kyllä sinne ehkä yksi tavara mahtuu jos tykkää tarpeeksi pienestä tavarasta. Työntökahvoihin ei suositusten mukaan saa laittaa laukkua roikkumaan, joten joko et tottele tai kannat tavarasi repussa. Työntöaisa ei ole minulle mieleen, sillä tykkäisin enemmän sellaisesta perusaisasta, tuollaista on hankala ohjata yhdellä kädellä jos sattuu vaikka puhumaan puhelimeen työntäessä. Lapsen kasvojen ollessa työntäjään päin menee istuin vain kahteen asentoon, joista kumpikin on liian makaava hereillä olevalle kääpiölle.

Hinta on kallis, itse maksoin rattaista noin 250 euroa (Suomessa n. 330eur), mutta toisaalta nämä rattaat tulevat taatusti löytämään uuden kodin helposti, eikä jää yhden lapsen ihmeeksi. Rattaisiin on olemassa erikseen ostettavia lisäosia päivänvarjosta säilytyspussin kautta jalkamuhviin, jokainen päättäköön itse onko se plussa vai miinus.

Summa summarum: Matkarattaat ajavat asiansa erittäin hyvin, mutta muutamiakin miinuksia löytyy. Yleensä en kuitenkaan kiinnitä huomiota miinuksiin, sillä rattaiden kanssa on muuten niin helppo liikkua. Olen tyytyväinen ja annan arvosanaksi 8+.

18 kommenttia

  1. Kiitos, tosi asiallinen arvio ja esittely. Varmasti avuksi matkaratasasiaa pyörittelevälle lukijalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. juu, toivottavasti ainakin jos näitä miettii :)

      Poista
  2. meillä ei ole tarvetta hommata matkiksia, kun nämä nykyiset "yhdistelmät" on aika pienet ja toimii hyvin siinä tarkoituksessa (paitsi jos kasaa rattaita usein, niin on kyllä vähän hankala kun nämä ei mene yhdessä osassa kasaan), mutta jos olisin hommaamassa matkiksia, niin ostaisin varmaankin nämä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. meilläkin itseasiassa on nyt kapeammat rattaat mtä yhdistelmät ihan peruspeleinäkin. Nämä zapp extrat ei muuten mene myöskää yhes koos kasaan, mutta on helppo silti kasata.

      Poista
  3. Tosi hyvä arvio. Oletko kokeillut nelipyöräisiä matkiksia ja jos olet, millaiselta ne tuntuvat verrattuna kolmipyöräisiin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nämä on meidän ainoat matkikset ja en ole käyttänyt 4 renkaisia kuin testatessa kavereiden matkiksia. Mun mielestä 3 rengasta ei ole ainakaan hankaloittava tekijä, mutta tuskin se helpottaakaan? Taitaa olla makuasia, mihin mulal ei ole mielipidettä.

      Poista
  4. Kiitos postauksesta! :) Pyörät näyttävät aika pieniltä mutta ilmeisesti rattaita on kuitenkin hyvä työntää, kun et asiasta maininnut? Oliko niin, että näitä ei saa kasattua yhdessä osassa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, pyörät toimivat tosi hyvin. Olen jopa nähnyt zappit käytössä järkyttävällä loskapaskasäällä ulkona, mutta silloin näytti vähän ankealta meno :D Rattaita on hyvä työntää, mutta tuosta työntöaisasta tosiaan mainitsinkin et mieluummin ottaisin ihan perusaisan. Mut hyvä tuollakin on työnnellä, yksikätisenä ei vaa oikeen pysty etenemään.

      Poista
  5. Ihan olen vallan samaa mieltä näistä peleistä =) Mainiot matkikset. Meilläkin käytössä ja toimivaksi todettu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, sopii ainakin meidän tarkoituksiin hyvin :)

      Poista
  6. Oi ja voi, olisinpa lukenut tämän ennenku ostin matkikset. En tajunnut kiinnittää oikeisiin asioihin huomiota, nyt harmittaa. Tahtoo kans tuollaiset, vaikuttaa just hyviltä! Kaisa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no jos suunnittelet vaihtoa, suosittelen pistämään vanhat huutikseen ja tilaamaan uudet ulkomailta. en haluaisi sanoa näin, koska suomalaisia yrityksiä pitäisi tukea, mutta saat huomattavasti edullisemmin nämä tilaamalla muualta.

      Poista
  7. Paljon leveyttä? tai siis kuinka vähän?

    Meillä on maclarenit techno jotkut, joissa isohko pyörät. Noissa myös tollaset kaksi kahvaa, joista työntää ja musta ihan helpot yhdellä kädellä työnnettäviksi. Raskaana työntelin toista yksi kätisesti ja toisella kädellä kannoin imuria. Nyt en ehkä jaksais, mut raskaana ollessa venyy ihmetekoihin.

    Kuinka pitkä kaveri noihin mahtuu? Lareneihin menee surutta miltei metrin mitrtainen istuvana...täysmakuulla pää on sillain hieman tyrkyllä, jos joku haluu kolhasta.

    Larenit tuli meille hyvänä bonuksena kun huusin huudosta Inglesinat, jotka Finnair ryttyytti. Neljän kympin huudolla sain siis kolmensadan tuliterät, kiitos Finski!

    Kyl noihin kahvoihin varmaan voi kassia ripustaa, kunhan lapsi istuu/makaa kyydissä. Kun lapsen paino lähtee pois ennen kasseja niin tietysti kippaa. Mut ei mul oo matkikset koskaan kaatunut lapsen ja kassejen kanssa.

    Matkikset ostettiin lentoja tai pikemminkin junailuja varten. Meidän yhdistelmät (teutonia fun) on kevyet ja ketterät kaupungissa ja niissä kapeissa hisseissäkin.

    Tiuhti

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. noiden leveys on kai 42cm, en jaksa mitata mutta tuotetietojen mukaan mitat on 95x42x9cm. Noissa matkiksissa on ainakin meillä vielä rutkasti kasvutilaa (poika on 76cm), mutta pituutta en tiedä kun ei ole toista lasta millä testata.

      Meilläkin on nykyään kapeammat perusrattaat isojen yhdistelmien tilalla, mutta silti nämä matkarattaat ovat viikoittain käytössä.

      Poista
  8. Meillä on noista Zappeista edellinen malli - niitä älkää ostako! Näyttää olevan todella paljon parannusta noissa uusissa malleissa.

    Meillä on nyt noi Zappit käytössä MaxiCosin kaukalon kanssa ja siinä ne on kyllä olleet kätevät.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo, ne on tosiaan muuttunut! Mutta vanhoissa bhyvinä puolina on esimerkiksi se kasattavuus. Noissa uusissa pitää irrottaa istuin pois erikseen. Mut se nyt ei oo iso homma, mut kuitenski.

      Poista
  9. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  10. olikin liian nopea entterisormi taas :)

    osta sellanen verkkokassi, niitä on vuorellisia ettei kaikki pikkusälä kuten kolikot, putoa, ja pelkkiä verkollisia.. maksoin uutena ;) 5.9e niistä.
    ja kuppimallin istuimet kunniaan, niissä maistuu 3h päiväunet..

    jos joskus haluat noista sen "vanhan" mallin, niin reilut 60e maksaa ne kankaat. sitten kasaantuu yhdessä koossa-meillä ne on säilössä eteisen kaapissa..

    näihinhän saa kyllä uskomatoman määrän lisäosia, nimittäin polkupyöräänkin saa telineen että näitä voi kuskailla lastenistuimen kera :D

    VastaaPoista

Kommenttien valvonta päällä.

Flickr Images